Jag har en modul men lite blandade generella funktioner, en av dessa hämtar data från db och retunerar en dataReader. Antingen använder du dig av ex en datagrid som du binder till ditt dataset eller så bygger du tabellen själv i code-behind. Att bygga tabellen själv gör du genom att dra en table till din form. Sen i codebehind så skriver du lite kod för detta, vi säger att du döpte tabellen till tblTest och sen skriver du ex Hej. Håller med FredrikS, Repeater kontrollen är utmärkt när man vill presentera tabell formaterat data, och ej har behov att redigera, sidfördela eller sortera datat i själva kontrollen. ASP.NET tänk tack.
Datat ska presenteras i en html tabell.
Hur gör jag detta på bästa sätt i asp.net.
Ska jag min funktion i modulen bygga upp en tabell med resultatdata och retunera hela rasket, eller vad är bäst?
Mitt problem är inte att jag inte kan lösa problemet utan att jag inte vet vilket som är bästa sättet med .net tänk. Tänker tyvärr lite för mycket ASP, än.
Vad/Hur är bästa sättet att presentera min htmlTabell?
Tacksam för lite svar...Sv: ASP.NET tänk tack.
for a=1 to 10
dim tr as new tablerow
dim td1 as new tablecell
dim td2 as new tablecell
td1.text = "rad " & a & " kolumn 1"
td2.text = "rad " & a & " kolumn 2"
tr.controls.add(td1)
tr.controls.add(td2)
tbltest.controls.add(tr)
next
Det som händer är nu att du kastar in 10 rader med 2 celler i varje. Detta är ett väldigt effektivt sätt då du i td1 och td2 kommer åt massa saker, kolumnbredd, stylesheetklasser och får på så sätt total kontroll när du bygger.
Sv: ASP.NET tänk tack.
... eller kan man använda en Repeater. En flexibel kontroll som jag gillar mycket...Sv: ASP.NET tänk tack.