Hej, Hej, Du behöver ingen HttpHandler för det ... Hej. Antar att han syftade på en Formautentisering. Nej jag syftar på all asp.net autentisering ... Om jag har förstått det här rätt så måste jag göra vissa administrativa inställningar i IIS för att HttpHadler ska funka? Kan man inte? det räcker ju att bara add adda den i web.config. *.pdf Nej det måste du inte göra... Du lägger bara till reglerna i din web.config fil. Tänkte lite fel. :-) körde visst med en aspx fil för en av mina handlers. Och märkte att path="*" bara tog .net endelserna... Hade tidigare gjort en HttpHandler för jpg, men glömde av att jag routade den i IIS. :-) nu skall jag ta och nana... huvudet är inte där det skall just nu... ;) Fast då kan man göra en annan fuling. Istället för att gå direkt mot pdf-filen går man mpt en ASPX fil som hanteras av en HttpHandler. Där man då skickar med en querystring på pdf-filens namn och streamar ut den med dess contenttype. (om man inte har access att ändra i IISen)HttpHandlers
Jag har hört att med HttpHandlers så kan man göra en funktion som gör att man måste vara inloggad för att se t.ex formaten *.jpg, *.pdf . Jag har en sida med nyhetsbrev i pdf-format för medlemmar och skulle därför vilja att endast dem skulle kunna ha möjligheten att läsa/kolla på pdf filerna ifall de var inloggade.
Har ni några tips på hur jag ska bära mig åt för att fixa detta?
Har läst mig till att man ha HttpHandlers i sin web.config fil.
Med Vänliga Hälsningar
Mikael ÅhlénSv: HttpHandlers
precis, du kan via HttpHandlers och web.cofig hantera regler för olika filformat. Du kan skapa en Httphandler för just pdf där du kollar om användaren är inloggad och sedan streamar ut dess data. Ta MSDN Library eller .Net SDK slå på HttpHandler samt content types så får du tips hur du kan göra.
Mvh JohanSv: HttpHandlers
Bara tala om för IISn att det är ASP.NET ISAPI som hanterar PDF filer så sköter sig autentiseringen av sig självt.Sv: HttpHandlers
Där allt kommer ligga är på ett webbhotell, så jag har ingen kontroll för inställningar av IIS tyvärr.Sv: HttpHandlers
En kul grej är att i .net 2.0 med IIS6 (vet ej hur det blir med 5an) så kommer jpeg filer m.m. vara skyddade för just Formautentisering...
men du kan inte få en http handler att funka utan att ändra i iisnSv: HttpHandlers
Sv: HttpHandlers
Typ: (taget från huvudet nu.)
</code>
<httpHandlers>
<add verb="GET" path="*.pdf" type="<type>"/>
</httpHandlers>
</code>
UPDATERAD:
Jo just. kan ju hända att denna endelse redan är routad i IIS eller behöver routas.
Om så behövs kan du enkelt i IIS lägga till att *pdf skall gå under ASP .Net motorn. Detta gör du under Hem katalogen (home directory)
Inställnignar (Configuration) sedan addar du pdf med verbet Get och signa samma fil som aspx filen har.
Har inte direkt testat vissa filendelser utan direkta filnamn, men är nästan säker på att
du lika gärna kan skriva *.<filnendelse> som path.
UPDATERAD:
Jo just. kan ju hända att denna endelse redan är routad i IIS eller behöver routas.
Om så behövs kan du enkelt i IIS lägga till att *pdf skall gå under ASP .Net motorn. Detta gör du under Hem katalogen (home directory)
Inställnignar (Configuration) sedan addar du pdf med verbet Get och signa samma fil som aspx filen har.
precis
IISn måste instrueras att skicka vidare filerna till asp.net isapin, annars kommer IISn hantera dem som vanliga content filer.Sv: HttpHandlers
Mvh Johan