Varför får jag inte insert till access databasen att funka?? Titta på katalogens och databasfilens behörighet. Användaren som ska uppdatera (ASPNET?) databasen måste ha write-rättigheter där. Det ska bara vara det. Hur ändrar man då säkerheter på XP Pro? Även om du kryssar bort "read only" på mappen där databasen ligger så nästa gång du tittar på mappens säkerhet så är "read only" ikryssad igen... Hittar inget annat sätt att ändra säkerheten. Jag är Administrator på datorn. Säkerheten har inget med "read only" att göra. Tack!!!Insert funkar inte...?
Dim cnn As New OleDbConnection(ConfigurationSettings.AppSettings("Connection"))
Dim InsertCommand As OleDbCommand = New OleDbCommand
InsertCommand.Connection = cnn
Dim Mess As String
Dim SQL As String
SQL = "INSERT INTO Customers(Customer, CustomerID, Sales, SalesID) VALUES (@Customer, @CustomerID, @Sales, @SalesID)"
InsertCommand.CommandText = SQL
InsertCommand.Parameters.Add("@Customer", OleDbType.VarChar, 50).Value = txtKundNamn.Text
InsertCommand.Parameters.Add("@CustomerID", OleDbType.VarChar, 50).Value = txtKundID.Text
InsertCommand.Parameters.Add("@Sales", OleDbType.VarChar, 50).Value = txtSaljNamn.Text
InsertCommand.Parameters.Add("@SalesID", OleDbType.VarChar, 50).Value = txtSaljID.Text
Try
'cnn.Open()
InsertCommand.Connection.Open()
InsertCommand.ExecuteNonQuery()
Mess = "New customer stored in database..."
Catch ex As Exception
Mess = ex.ToString()
Finally
cnn.Close()
End Try
Här är felmeddelandet som inte gör mig klokare...
System.Data.OleDb.OleDbException: Operation must use an updateable query. at System.Data.OleDb.OleDbCommand.ExecuteCommandTextErrorHandling(Int32 hr) at System.Data.OleDb.OleDbCommand.ExecuteCommandTextForSingleResult(tagDBPARAMS dbParams, Object& executeResult) at System.Data.OleDb.OleDbCommand.ExecuteCommandText(Object& executeResult) at System.Data.OleDb.OleDbCommand.ExecuteCommand(CommandBehavior behavior, Object& executeResult) at System.Data.OleDb.OleDbCommand.ExecuteReaderInternal(CommandBehavior behavior, String method) at System.Data.OleDb.OleDbCommand.ExecuteNonQuery() at RDS.customers.BtnSparaNyKund_Click(Object sender, EventArgs e) in line 68Sv: Insert funkar inte...?
/PeterSv: Insert funkar inte...?
<info>Operation must use an updateable query</info>
När det gäller en Access databas så betyder detta felmeddelande att användaren inte har skrivrättigheter till databasen. Kolla säkerhetsinställningen på mappen. Se även till att mappen INTE ärver inställningar från parent.Sv: Insert funkar inte...?
Sv: Insert funkar inte...?
Du måste stänga av "Simple file sharing".
I Utforskaren göra följande: (Har engelska så det blir på engelska)
1. I menyn välj Tools/Folder Options
2. Välj fliken View
3. Leta reda på "Use simple file sharing" och se till att rutan inte är ikryssad.
4. Nu kan du ställa in säkerhet på dina mappar.Sv: Insert funkar inte...?
Just de inställningarna jag letat efter, de är ju default i 2000 server.