Har problem med att öppna min databas från webform. Har endast username = "Admin" och inget lösenord på accessdatabasen. Varför går den inte att öppna? Det går om jag använder samma bas i en vanlig winapp. jag personligen tycker det är svår att kunna hitta felet utan att se kod... Troligen är det för att ASPNET inte har read- och execute-rättigheter på filen. Jag har för mig att ASPNET användare även måste ha write på mappen där .mdb filen ligger för att en temporär fil ska skapas!? Ja, write-rättigheter måste sättas samt att inställningarna på den mappen måste sättas så att de INTE ärver från parent-mappen. Fast om man bara ska läsa från databasen så behövs inte write-rättigheter. Det är bara vid update, insert och delete som temp-filen skapas. Jag har satt skriv och körbehörigheter på mappen där filen ligger, men det funkar inte ändå. Någon som vet vad jag missat är jag tacksam.. Det är nog sant, jag ska bara läsa från basen. Har skapat en annan accessdatabas utan lösenord och ett nytt projekt med bara en datagrid på sidan och ett dataset som tar emot datan från en enkel select sats för att testa. .Net skapar en katalog under wwwroot och den mappen sätter jag skriv/körbehörighet på..men det blir samma fel! Har du satt så att mappen inte ärver rättigheter? Om du inte gjort det så får mappen sina rättighetsinställningar från parent-mappen och då kan det bli fel ändå. nja, jag har kryssat bort skrivskyddat rutan från både wwwroot och min "test" mapp där basen och sidan ligger.. Skrivskyddet har inget med rättigheter att göra. Du måste stänga av "simple file sharing" och sätta RIKTIGA rättigheter. skumt.. basen har bara username "Admin" och inget lösenord, connectionsträngen ska det inte vara fel på..hmm aha, skitfint! Hittade det.. Har satt full behörighet på administratörer på wwwroot o testmappen.. men har nog missat nått igen för det är samma fel! <b>Har satt full behörighet på administratörer på wwwroot o testmappen.. men har nog missat nått igen för det är samma fel!</b> Jag brukar ta egenskaper på den mappen o välja webbdelning, välja att del ut mappen o sedan använda det namnet du skriver där istället, då fungerar det för mig! Har jag gjort..funkar inte ändå!! Vad är detta!?!?! Har du även skrivrättigheter på mappen? Det krävs för att kunna skapa en postlåsningsfil (ldb), men det borde ge ett fel om att databasen är skrivskyddad istället om så är fallet... Nop, inget annat öppet och skrivrättigehter har jag! Ok, och du har gett IUSER_ kontot skrivrättigheter också? Eller loggar du in med ett administratörskonto? Japp, det har jag gjort sen innan. Tack alla, nu fick jag faktiskt det att funka när jag skapade ett nytt projekt! Lösningen har varit en kombination av era inlägg - Simple filesharing, skriv/kör rättigheter på mappen och rätt behörighet på kontot: IUSR_datornamn.. plus en massa omstarter!! Hmm.. Tack.Det går inte att öppna filen 'C:\Inetpub\wwwroot\db.mdb'. Den är antingen låst
Sv: Det går inte att öppna filen 'C:\Inetpub\wwwroot\db.mdb'. Den är antingen
Sv: Det går inte att öppna filen 'C:\Inetpub\wwwroot\db.mdb'. Den är antingen
/PeterSv: Det går inte att öppna filen 'C:\Inetpub\wwwroot\db.mdb'. Den är antingen
/Fredrik Normén NSQUARED2
http://normen.mine.nu/myblogSv: Det går inte att öppna filen 'C:\Inetpub\wwwroot\db.mdb'. Den är antinge
Sv: Det går inte att öppna filen 'C:\Inetpub\wwwroot\db.mdb'. Den är anting
/PeterSv: Det går inte att öppna filen 'C:\Inetpub\wwwroot\db.mdb'. Den är antingen
Sv: Det går inte att öppna filen 'C:\Inetpub\wwwroot\db.mdb'. Den är antin
Sv: Det går inte att öppna filen 'C:\Inetpub\wwwroot\db.mdb'. Den är anti
Sv: Det går inte att öppna filen 'C:\Inetpub\wwwroot\db.mdb'. Den är ant
Sv: Det går inte att öppna filen 'C:\Inetpub\wwwroot\db.mdb'. Den är an
I Utforskaren
Tools/Folder Options
Välj View och leta reda på "Use simple file sharing" och kryssa bort rutan.
Sen kan du ställa in rättigheter på mappar.Sv: Det går inte att öppna filen 'C:\Inetpub\wwwroot\db.mdb'. Den är ant
Sv: Det går inte att öppna filen 'C:\Inetpub\wwwroot\db.mdb'. Den är a
Sv: Det går inte att öppna filen 'C:\Inetpub\wwwroot\db.mdb'. Den är
Eftersom IIS-användaren inte är medlem i Administratörsgruppen påverkar detta inte något, ändra rättigheterna för användaren IUSR_datornamn istället.
/JohanSv: Det går inte att öppna filen 'C:\Inetpub\wwwroot\db.mdb'. Den är
tex
localhost/test2.aspxSv: Det går inte att öppna filen 'C:\Inetpub\wwwroot\db.mdb'. Den är
Sv: Det går inte att öppna filen 'C:\Inetpub\wwwroot\db.mdb'. Den ä
Du har inte Access eller något annat program öppet som har öppnat databasen exklusivt?
/JohanSv: Det går inte att öppna filen 'C:\Inetpub\wwwroot\db.mdb'. Den
Sv: Det går inte att öppna filen 'C:\Inetpub\wwwroot\db.mdb'. Den
Ge även asp_net användaren skrivrättigheter.Sv: Det går inte att öppna filen ''C:\Inetpub\wwwroot\db.mdb''