Får ett felmeddelande vid insert Into. Antar att det är ett konverteringsfel. Men kan man utläsa vilken av alla dessa det är ur en form. Du har någon parameter som inte får vara null :-) svårare än så är det inte. Det är en helt vanlig form med namn adress och liknande. jag får inget felmeddelande förränns jag klickar på skicka till db, alltså inget felmedd när jag kör debug. ta och se hur din fråga ser ut, bygger du upp den med parametrar eller dynamiskt? Gertan, Felet består i att ett fält blir null. Trot eller ej men det var ett fält spm var felstavat. Idb hade jag anget PostAdress och i Parameters Postadress. Ja det krävs inte mycket för att det ska bli fel. Däremot så är det lättare att felsöka koden än bara felmeddelandet. Så ett tips till nästa gång är att skicka med den kodsnutt som orsakar felet. Hej,Hur löser man detta felmedd:
Har inget Parameternamn:s i min sida:
Här är felmedd:
Värde får inte vara null. Parameternamn: s
Beskrivning: Ett undantag som inte kunde hanteras inträffade när den aktuella webbegäran kördes. Mer information om felet och var i koden det uppstod finns i stackspårningen.
Undantagsinformation: System.ArgumentNullException: Värde får inte vara null. Parameternamn: s
Källfel:
Ett undantag som inte hanteras genererades vid körningen av den aktuella webbegäran. Information om undantagets ursprung och plats kan identifieras med undantagsstackspårningen nedan.
Stackspårning:
[ArgumentNullException: Värde får inte vara null.
Parameternamn: s]
System.IO.StringReader..ctor(String s) +78
System.Web.FormatterWithFileInfo.GetSourceFileLines(String fileName, Encoding encoding, String sourceCode, Int32 lineNumber)
System.Web.UnhandledErrorFormatter.get_ColoredSquareContent()
System.Web.ErrorFormatter.GetHtmlErrorMessage(Boolean dontShowSensitiveInfo) +834
System.Web.HttpResponse.WriteErrorMessage(Exception e, Boolean dontShowSensitiveErrors) +1391
System.Web.HttpResponse.ReportRuntimeError(Exception e, Boolean canThrow) +445
System.Web.HttpRuntime.FinishRequest(HttpWorkerRequest wr, HttpContext context, Exception e) +486
Sv: Hur löser man detta felmedd:
Du får kolla genom din kod och se om någon data som du kastar in i någon metod är null.
Ett tips är att du skapar ett testcase där du kollar om saker och ting ger det du vill ha. Du kan exempelvis läsa lite om detta på min blog:
http://www.nsquared2.net/Johan/viewpost.aspx?PostID=8
Kör en debug step by step, kolla alla dina inputs vart det falerar så lovar jag dig att du hittar vart felet uppstår.
Mvh JohanSv: Hur löser man detta felmedd:
Alla fält är ifyllda och om jag tar bort myCmd.ExecuteNonQuery(); och skickar en
Response.Write så är allt med. Skumt tycker jag.
Kan man inte utläsa ngt utav spårningen som beskriver vari felet består?Sv: Hur löser man detta felmedd:
Har du verkligen bekräftat att datan du skickar in till databasen är korrekt?
Mvh JohanSv: Hur löser man detta felmedd:
Visa koden för hur du bygger upp och exekverar din fråga, så ska vi nog kunna lösa det till dig =)Sv: Hur löser man detta felmedd:
Sätter du värden på alla fält i tabellen som inte får vara null?Sv: Hur löser man detta felmedd:
Ett litet stavfel kan göra så mycket, svårt att hitta speciellt när felkoden var som den var!
Tack för hjälpen
GertSv: Hur löser man detta felmedd:
Sv: Hur löser man detta felmedd:
Skulle vilja tillägga att i de fall (de flesta) så är det lämpligt att bifoga fungerande kod som återskapar problemet. Dvs kod som man kan köra utan några större problem. Det krävs inte mycket för att man skall kunna isolera den kod som spökar och skapa ett testprojekt för det.
Detta är "praxis" på t.ex Microsofts newsgroups där det strömmar in enorma mängder frågor i timmen och det inte skulle fungera om man inte hade någon kod att utgå ifrån i många fall.
=)