Hej! Om jag förstått det rätt så vill du visa de 20 äldsta? Eller är det så att du vill plocka TOP 20, t.ex. Regnr. 1-20 men när du sedan visar dem skall ordningen vara 20-1? Du kan använda top 20 och sedan köra en DESC då får du dem i omvändordning. Sista posten först och första posten sist... Men glöm inte ha en order by på det du skall sortera efter bara :-) Om jag förstått problemet rätt så vill han visa det 20 första posterna (TOP 20) men han vill visa dom i omvänd ordning. Om du sätter en ORDER BY så kommer du få ut de 20 sista posterna. Det är riktigt .. jag vill visa de äldsta posterna förs men i bakvänd ordning. Ok. SELECT * FROMDe 20 första posterna i omvänd ordning
Jag har en datagrid där jag endast vill visa 20 poster i taget fast i omvänd ordning.
Hur skriver man SQL frågan? Jag har ett Identity fält som Regnr. Problemet uppstår när man skall visa de 20 första posterna fast i omvänd ordning
//KristerSv: De 20 första posterna i omvänd ordning
Sv: De 20 första posterna i omvänd ordning
I så fall kan du göra en SELECT TOP 20 i sql-frågan och sedan göra en SORT i koden när du ska visa listan.Sv: De 20 första posterna i omvänd ordning
Mvh JohanSv: De 20 första posterna i omvänd ordning
Sv: De 20 första posterna i omvänd ordning
Om jag använder t.ex SELECT TOP 20 * FROM Tabell ORDER BY Regnr DESC så får jag de sista posterna fast i bakvänd ordning, men om jag skriver SELECT TOP 20 * FROM Tabell ORDER BY Regnr får jag de 20 första posterna men då måste jag sortera dem efteråt (hur man nu gör det i en Datagrid vet jag inte).
Man skulle kunna använde Regnr som är en Identity och skriva SELECT TOP 20 * FROM Tabell WHERE Regnr < (SELECT MIN(Regnr) + 20 * FROM Tabell )
ORDER BY Regnr DESC
men då är det inte säkert att man får de 20 sista posterna eftersom en del av dem kan vara borttagna så problemet kvarstår
//KristerSv: De 20 första posterna i omvänd ordning
Använder du Dataset? i så fall har du sort i den. Annars får du implementera sort i DataGriden.
Mvh JohanSv: De 20 första posterna i omvänd ordning
(SELECT TOP 20 * FROM Tabell ORDER BY Regnr DESC) AS X
ORDER BY Regnr
/micke