Hejsan, Det har varit ett par sådana här diskussioner här på pellesoft, visserligen i asp forumet men tänket är detsamma. Du kan använda dig av ResourceWriter och ResourceReader klasserna för att skapa upp .resource filer programmatiskt. Men .resource filer blir låsta när dom används av ASP.Net. Så alternativet är att du skapar resursfiler och kör sedan al.exe för att göra om dina resursfiler till "satellites assemblies". Ta en titt på denna sida: http://www.pellesoft.se/informator/ Tack för alla svar. 3 lösningar på mitt problem. Jag ser att använda resourcefiler verkar vara ganska bökigt. Jag tyckte att Pelles lösning med en egen xml-fil ser ut som en bra lösning och jag tror att jag kommer försöker att köra på den. Enda problemet kan vara att editera den så att det blir bra. Kan bli mycket jobb men jag tror att resultatet kan bli väldigt bra. Det blir det... Jag byggde den för att användas här på pellesoft och den fungerar utmärkt. Njae, lite extrajobb blir det ju men resultatet blir lysande. Om du tänker dig pellesoft så är varenda text dynamisk såsom menyer, knappar, texter och allting. Så på varenda sida är det labels där texten hämtas ur xml-filen, men å andra sidan blir det oerhört dynamiskt och lätt att byta språk, korrigera och dona. Jag har börjat med xml nu. Bestämnde mig för att skapa en egen klass som sköter allting med språket, kanske till slut skapa en dll och återanvända i andra projekt. Nu har jag försökt att jobba lite med xml, hittar inget bra när jag söker.Flerspråkstöd + underhållning
håller på med en hemsida som ska ha flerspråkstöd (engelska, svenska, norska, danska, finska).
Jag har förstått att man kan använda s.k. resource files (strings.sv.resx) och man kan editera dessa direkt i VS.NET.
Men eftersom jag ska göra ett administrationsgrännsnitt (långt ord ja) till sidan så vill man ju kunna administrera texterna online. Hur gör jag detta enklast?
Är det bara att programmera en egen rutin för att läsa resource-filen (som är i xml-format) eller finns det något smidigare sett? Hur gör man för att lägga till nya fält osv?Sv: Flerspråkstöd + underhållning
Här är den senaste: [3 språk, så bygga sidan på en databas??]
Där har du ett par länkar från mig som kanske kan hjälpa dig att komma igång.
För editerbar text rekommenderar jag en databas. För småtexter på t.ex. knappar som aldrig ändras kan resourcefiler fungera bra. Nackdelen med resourcefiler är att de måste kompileras om när man ändrar något.Sv: Flerspråkstöd + underhållning
/Fredrik Normén NSQUARED2
http://normen.mine.nu/myblogSv: Flerspråkstöd + underhållning
Sv: Flerspråkstöd + underhållning
Se bara till att din xmlfil får en tydlig struktur - du kan ju kasta in hur många taggar du vill för att gruppera och dela in materialet - och där bör du tänka till. En sak jag ångrar lite är att försöka ha ett "common" sektion med ord som återanvänds hela tiden, exempelvis spara, posta, läs, radera osv så slipper man skriva om och översätta dessa ord så många gånger i varje sektion.Sv: Flerspråkstöd + underhållning
Nu gäller det bara att få till en snygg adminsida där man kan ändra en sträng (antar att man får utgå från den engelska strängen) och sen kunna lägga till andra språk för strängen.
Jag sätter tråden som löst nu, för nu har jag nåt att arbeta med :)
Tack!Sv: Flerspråkstöd + underhållning
Jag har xml-filen i det formatet som Pelle hade i sin artikel.
Nu vill genom att fylla på hemsidan vad namnet på strängen ska vara och sen själva namnet. Alltså två textboxar.
Sedan vill jag lägga in namnet och strängen under varje språk. Har setat med detta ett tag nu, är ganska färsk på xml.
Alltså, jag säger att ett namn ska vara tex "topic" och att strängen ska vara "Detta är min topic". Då vill jag att det ska skapas: <topic>Detta är min topic</topic> under varje språk.
Någon som kan leda mig på rätt spår?