Jag försöker uppdatera min Databas med hjälp av OleDbDataAdapter och OleDbCommandBuilder men får det här felmedelandet: Eftersom du använder OleDb så förutsätter jag att det är en Access databas. Felet beror på att mappen databasen ligger i har fel rättigheter. Du måste ha skrivrättigheter på mappen. Se också till att klicka ur rutan att mappen ska ärva rättigheter från sina föräldrar.OleDbDataAdapter.Update
System.Data.OleDb.OleDbException: Operationen måste använda en fråga som kan uppdateras. at System.Data.Common.DbDataAdapter.Update(DataRow[] dataRows, DataTableMapping tableMapping) at System.Data.Common.DbDataAdapter.Update(DataSet dataSet, String srcTable) at ASP.admin_sidor_aspx.btnSkapa_OnClick(Object Source, EventArgs e) in D:\hemsidor\edda.net\admin_sidor.aspx:line 124
Mmin kod ser ut på följande vis
<code>
OleDbConnection myConn = Edda.Settings.Instance().myConnection;
OleDbDataAdapter myDataAdapter = new OleDbDataAdapter();
myDataAdapter.SelectCommand = new OleDbCommand("select * from sidor where id = "+ Request.QueryString["EditID"].ToString(), myConn);
OleDbCommandBuilder custCB = new OleDbCommandBuilder(myDataAdapter);
if (myConn.State != ConnectionState.Open)
myConn.Open();
DataSet myData = new DataSet();
myDataAdapter.Fill(myData, "RedSida");
myData.Tables["RedSida"].Rows[0].BeginEdit();
myData.Tables["RedSida"].Rows[0]["Namn"] = Request.Form["txtNamn"];
myData.Tables["RedSida"].Rows[0]["Grupp"] = Request.Form["txtGrupp"];
myData.Tables["RedSida"].Rows[0]["Include"] = Request.Form["txtInclude"];
myData.Tables["RedSida"].Rows[0]["OrderID"] = Int32.Parse(Request.Form["txtOrderID"]);
myData.Tables["RedSida"].Rows[0]["TXT"] = Request.Form["txtText"];
myData.Tables["RedSida"].Rows[0].EndEdit();
myDataAdapter.Update(myData, "RedSida");
myConn.Close();
</code>Sv: OleDbDataAdapter.Update