Håller på med en funktion där man ska kunna lägga till länkar i en databas. Magnus, Vad betyder 4? Är det att den sätter in </u> efter fjärde bokstaven? Eftersom det alltid är första bokstaven som ska bytas ut, vilket innebär en bokstav, så spelar det ingen roll hur långt ordet är. Om ditt ord är ETT(1) tecken långt - t.ex. A, så kommer ordet se ut såhär efter första raden kod aha, nu fattar jag. Magnus,bryta ut första bokstaven i ett ord
Nu när jag hämtar namnet på länken vill jag bryta ut första bokstaven för den ska se annorlunda ut. Det ska se ut så här <u>L</u>änk.
Hur gör man för att bryta ut första bokstaven? Sv: bryta ut första bokstaven i ett ord
Det beror lite på hur du använder texten. Du skulle kunna använda r.ex ett regualar expression, eller någon annan stränghantering. En väldigt enkel metod är att helt enkelt stoppa in din HTML på rätt ställe i din sträng, vilket i ditt fall är på position 0 och 4.
Följande kod ger dig en uppfattning om hur du stoppar in det på rätt ställe. Jag använder en sträng variabel som exempel, givetvis får du denna via ditt resultat från databasen.
[C#]
string a = "Länk";
a = a.Insert(0, "<u>");
a = a.Insert(4, "</u>");
[VB.NET]
Dim a As String = "Länk"
a = a.Insert(0, "<u>")
a = a.Insert(4, "</ul>")
Hoppas detta hjälper!
Sv: bryta ut första bokstaven i ett ord
Om det är så, hur gör man då om det är ett längre ord?
Jag kanske bara är ute och cyklar nu ;) Sv: bryta ut första bokstaven i ett ord
Däremot så undrar jag om inte detta borde gå att lösa med .NETs replace funktionalitet.
Får forska lite.Sv: bryta ut första bokstaven i ett ord
<u>A
Då sätter du in </u> i position 4, och ordet blir
<u>A</u>
Om ditt ord är Svinlångt - t.ex Appellationsdomstolsassistentspennvässarhållaretikettsmärkpenna så kommer det efter första radens kod innehålla:
<u>Appellationsdomstolsassistentspennvässarhållaretikettsmärkpenna
Och när andra radens kod slänger in </u> på position 4, så märker man att första bokstaven finns fortfarande på position 4, oavsett hur långt ordet är...
<u>A</u>ppellationsdomstolsassistentspennvässarhållaretikettsmärkpenna
/mickeSv: bryta ut första bokstaven i ett ord
Tänkte som jag gjorde eftersom länk har fyra bokstäver ;). Ska testa det här ikväll när jag har tid!Sv: bryta ut första bokstaven i ett ord
Du vet var du hittar oss om det inte fungerar. =)