Hej! Vad visar felmeddelandet? "Parser Error" I din kod så skriver du Webapplication1.start men i förra inlägget Webapplikation1.menu ?? kan det vara det som är felet? Jag gjorde om allting för att jag såg dessamma MEN Vad menar du med "länkar till denna fil med start.aspx"? Ok... Ja det första man kan säga om frames och .NET är; Använd inte frames. Jag tror han menar User Controls ( namn.ascx ) Sorry, ja det var user controls jag menade. Ok.. Nej, du skapar en user control, meny.ascx, och registrerar den på sidan. Parser Error Message: Coold not load typ" Webapplication1.menu" Hej Ola! Jo, frames var bra ibland. Det fyllde sitt syfte. Men med .NET så känner i alla fall jag att frames gör att man inte kan använda all funktionalitet till fullo på det sätt det är tänkt. Om projektet inte är kompilerat kan du få detta fel.Frames i ASP.Net
en liten fråga om frames.
När jag skapar en frames i .NET så verkar jag inte kunna länka till aspx sida. Jag får ett felmeddelande på
<code>
<%@ Page Language="vb" AutoEventWireup="false" Codebehind="Start.aspx.vb" Inherits="WebApplication1.Start>
</code>
Igentligen så önskar lite mer kött på benen om detta ämne i .NET. I asp har jag inga problem...
/PhinalaSv: Frames i VB.Net
"Det blev fel"??
I så fall vet jag inte vad det kan vara..
OlaSv: Frames i VB.Net
Parser Error Message: Coold not load typ" Webapplication1.menu"
Sedan markera den rad 1 som är det jag klistrade in ovan
Jag har provat att skapa om allting, men får samma meddelande
/phinalaSv: Frames i VB.Net
(Är rätt trött så jag tänket fungerar inte som det ska)
// Micke ÅhlénSv: Frames i VB.Net
Om jag länkar till denna fil med start.aspx och koden ser ut så här
<code>
<%@ Page Language="vb" AutoEventWireup="false" Codebehind="Start.aspx.vb" Inherits="WebApplication1.Start"%>
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<html>
<head>
<title>Start</title>
<meta name="GENERATOR" content="Microsoft Visual Studio .NET 7.1">
<meta name="CODE_LANGUAGE" content="Visual Basic .NET 7.1">
<meta name=vs_defaultClientScript content="JavaScript">
<meta name=vs_targetSchema content="http://schemas.microsoft.com/intellisense/ie5">
</head>
<body MS_POSITIONING="GridLayout">
<form id="Form1" method="post" runat="server">
</form>
</body>
</html>
</code>
Så blir det inget felmeddelande. Men skapar jag en ny fil och länkar in den så blir det ett felmeddelande. Den nya filen har koden
<code>
<%@ Page Language="vb" AutoEventWireup="false" Codebehind="XMenu.aspx.vb" Inherits="WebApplication1.XMenu"%>
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML>
<HEAD>
<title>Top</title>
<meta name="GENERATOR" content="Microsoft Visual Studio .NET 7.1">
<meta name="CODE_LANGUAGE" content="Visual Basic .NET 7.1">
<meta name="vs_defaultClientScript" content="VBScript">
<meta name="vs_targetSchema" content="http://schemas.microsoft.com/intellisense/ie5">
</HEAD>
<body MS_POSITIONING="GridLayout">
<form id="Form1" method="post" runat="server">
</form>
</body>
</HTML>
</code>
nu är man ju newbie på .NET. Men jag tycker de se ganska lika ut
I vilken sida får du felet?
Var är framesettet?Sv: Frames i VB.Net
Jag har skapat ett frameset i VS som heter main.aspx. Denna frame har jag delat upp i en vänster del och en över del samt en höger del, dvs en tredelad frame.
jag har även skapat 3 andra sidor. Menu.aspx, top.aspx samt start.aspx. När jag sedan klickar på frames vänster del och i properites kopplar en sidan via src som i detta fallet är menu.aspx, då visas ett felmeddelande (beskrivet ovan) på själva menu.aspx. Dvs så fort jag kopplar den till framens vänstra del så skrivs felmeddelande ut på menu.aspx. OCh den markera första raden som är det jag visas längs upp.
Den reagerar på någonting i den raden. Jag skrev innan att start.aspx fungerade, men det gjorde den inte. Fick i inget felmeddelande när jag gjorde själva kopplingen men det kom senare.
Det verkar ju sjukt om man inte kan använda aspx sidor som kan hantera codebehind i framen.
Finns det några speciella regler i .NET avseende frames mm... Finns det en kurs eller artikel om detta. För jag begriper ite vad som kan vara fel.
Om jag förstår ditt problem så menar du alltså att du har code-behind i den .aspx som innehåller Framsettet?
Det tror jag inte är möjligt.
Varje Frame är sin egen och .aspx sidan som ligger i en frame har sin egen code-behind, inget annat.
Det är därför man helst låter bli frames och istället använder kontroller för de "statiska" designelementen.Sv: Frames i VB.Net
Då Inkluderar man filerna (som i classic asp: <!-- #include file="fil.asp" --> eller <% server.Execute("fil.asp") %>
Fast i asp.net ser det helt annorluna ut med det, man kan köra de i classic asp men föredrar det nya i asp.net
då ser det typ ut så här:
<code>
I toppen av din sida
<%@ Register TagPrefix="include" TagName="meny" Src="meny.ascx" %>
Du kan döpa om TagPrefix till vad du vill, jag valde include nu för exemplet och TagName meny och det kan du också ha vad du vill.
Där du vill inkludera det
<include:meny ID="asd" Runat="Server" />
</code>
Hoppas du förstår, jag har det lite stressigt just nu så det kanske inte blev så bra skrivet.
// MickeSv: Frames i VB.Net
Det som du försöker åstadkomma där code-behind i frames dokumentet ska hantera .aspx sidorna som ligger i dess frames är inte möjlig, och inte nödvändig. (eller nån kanske har kommit på någon lösning).
Ditt frameset laddar en gång och sen ligger det där även om innehållet i dess olika frames byter sidor. Därför körs aldrig code-behind i framesettet mer än när det laddar första gången.
Beskriv lite vad det är du vill göra istället så kan du få lite konkreta exempel på hur andra löser det.Sv: Frames i VB.Net
Jag är igentligen bara ute efter en klassisk lösning med en meny till vänster och en del som man visar sidorna. Jag såg dock en möjlighet till att kunna utnyttja meny-delen mer med lite fler funktioner. Sedan hade jag tänkt mig en topdel som igentligen bara visar en bild samt har lite funktioner.
inget märkvärdigt.
Om jag förstår er rätt så kan jag alltså skapa en meny.aspx. Inkludera den på sidan. Sedan tala om var på sidan den skall visas.
är jag rätt på det
Rekommenderar att du kollar in exemplen på asp.net, http://asp.net/Tutorials/quickstart.aspxSv: Frames i VB.Net
Det låter som att inte alla code behind moduler är kompilerade..
Du har gjoirt Build på allt eller?
OlaSv: Frames i VB.Net
Jag har inte ens kommit till koden. Jag har bara skapat sidan och sedan kopplat in den i framen...
Ok Patrik! NU har jag en hel del kött på benen om user kontroll. JAg skall läsa igenom de länkar som ni har givit mig...
Min spontana reaktion... är att jag tyckte frames var bra, Men nu får jag prova detta så får vi se vad jag tycker sedan...
Tack för hjälpen så länge..
PhinalaSv: Frames i VB.Net
Men det går så klart att jobba med frames i .Net om man vill.
Däremot så tror jag att ju mer man lär sig om .Net så vill man inte använda frames. Där har i alla fall jag hamnat.Sv: Frames i VB.Net
Du måste skapa codebehind filerna.. (i VS klicka på kodikonen)
kompilera med Ctrl-shift-B och testa igen
Ola