hej! Peter, Om jag inte missminner mig så finns det ett DAL för oracle i .NET petshop 3. Det kan du ju ögna igenom ao kolla lite :) Har precis börjat med samma sak och jag var tvungen att ladda ner extra "drivers" för att få det att fungeraasp.net + oracle
har precis blivit erbjuden ett projekt som jag inte har råd att avstå från.
Kunden använder uteslutande Oracle databaser. Jag har aldrig jobbat med Oracle innan och procedurer och annat skiljer en hel del mot sql server. Någon som vet om man kan hitta någon applikation som använder just vb/.net/oracle på webben som man kan börja att labba med? Har sökt men inte hittat så mycket användbart.
peterSv: asp.net + oracle
Den .NET kod som behövs för att kommunicera med en oracle databas är inte så annorlunda mot den som krävs för att kommunicera mot t.ex en SQL Server. Microsoft har i .NET ramverkar definerat en rad olika interface för att arbeta med datakällor och varje leverantör implementerar dessa till en så kallad Provider, som utvecklarna i sin tur använder.
Vad du behöver är en Oracle provider och från och med .NET 1.1 så kommer det med just detta, som du hittat under <b>System.Data.OracleClient</b> namnrymden. Mitt tips är att öga igenom dessa, sen investera i en bom o Oracle så du kan läsa på hur deras SQL syntax fungerar etc.
Lycka till!Sv: asp.net + oracle
Sv: asp.net + oracle
Jag fick innan nedanstående installation felmeddelandet: Unable to load DLL (oci.dll).
http://otn.oracle.com/software/products/oracle9i/index.html
Finns flera olika versioner beroende på vilken dbversion du skall gå emot