Om jag har min meny till vänster på alla mina sidor som en user control och sedan vill lägga till t.ex artiklar eller nått annat som kräver flera sidor, då är det ju väldigt osmidigt att ha en ny aspx sida för varje artikel eller ännu värre, för varje del av artikeln. (Jobbigt o lägga till all statisk layout på alla sidor) Hur gör man för att ladda artiklarna från nån annan extern fil smidigast? (Utan databas) Men jag vill fortfarande kunna skriva artiklarna och använda html kod för att kunna formatera texten och infoga bilder o sånt. August, Är väldigt ny på asp, vet du nån bra artikel/tutorial som går igenom sånna här saker? Jag har ingen aning om vad jag ska leta efter... Har programmerat väldigt mycket c#, men det hjälper mig inte så mycket just nu. August, August, om du, som du säger, är väldigt ny på asp.net så föreslår jag att du kollar igenom de exempel som finns på asp.net, http://asp.net/Tutorials/quickstart.aspx Brukar inte gå den långa vägen förrän jag stöter på något väldigt svårt och komplext. Anser inte detta var nått större problem om man bara hade nån artikel att snegla lite åt, kan inte asp.net-fackspråket än, så visste inte vad jag skulle söka efter... Men ska försöka lösa det nu ikväll genom att gå in på www.asp.netFlersidiga artiklar
//AugustSv: Flersidiga artiklar
Tja då får du juh bygga in någon form av pageing i din user control som används för att visa artiklarna?Sv: Flersidiga artiklar
Sv: Flersidiga artiklar
Tyvärr har jag inga länkar att bidra med. Mitt tips är att om du nu är så grön på asp.net så kanske det vore lämpligare att gå den "långa vägen" (som i längden blir den bästa) och lära dig grunderna först innan du försöker snickra ihop något komplext? Kanske bara du som är lite blygsam eftersom du trots allt bygger user control baserade websidor och då är mitt tips att du leker dig fram.
T.ex välj ut all text för din artikel ut databasen (som jag lite fräckt utgår ifrån att du har), bestäm dig hur många tecken du skall visa per sida (t.ex 2000) .. dividera artikelsn längd med 2000 så har du antalet sidor.. spara en sessions variabel som håller reda på vilken sida som visas.. skapa en NEXT >> länk som ökar denna variabel och en << PREV som minskar den.. välj ut Sida*2000 + 2000 tecken och visa dem. Aktivera NEXT >> länken om du inte är på sista sidan och << PREV länken om du inte är på första sidan.
Något åt det håller borde du kanske slänga ihop. När du har grundprincipen uppe, så kan du börja optimera och bygga ut med mer funktionalitet.
Hoppas detta hjälper - och ställ gärna frågor som du stöter på när du försöker implementera detta (eller något liknande)!Sv: Flersidiga artiklar
De går igenom allt man behöver veta för att komma igång med asp.net. Efter det kan man lösa det mesta man försöker få fram.Sv: Flersidiga artiklar
Tack för all hjälp hittills!!