Hej,Litet problem att editera DataGrid
jag har kört fast och behöver nya fräscha ögon att se med. Jag har en datagrid i vilken exempelvis en kolumn är editerbar. Allt är frid och fröjd förutom att jag inte får några värden ur kontrollen som visas i editeringsläget. Exempelvis så har jag följande kod i datagridens update funktion:
TextBox m_Namn;
Calendar m_Date;
m_Namn = (TextBox) e.Item.Cells[2].Controls[0];
m_Date = (Calendar) e.Item.FindControl("kalender");
För att testa vad jag får efter att jag valt ett datum och klickat update så har jag efter koden ovan:
TextBox1.Text = m_Date.SelectedDate.ToShortDateString();
Och här får jag inte ut något annat datum än default t.ex. 0001-01-01
Som sagt inga errors men nog så jobbigt ändå. Kan sägas att jag även testat namn kolumnen med resultatet att ändringen ignoreras och värdet som var innan ändringen visas.
Vad sjutton har jag missat? Blev så trött att jag körde ett par exempel ur tre olika böcker för att se vad ... men alla visar inga tecken på att uppdatera utan visar originalvärdena de också. :)
asp sidans kod:
<asp:datagrid id="grdSportgrenar" runat="server" Width="568px" AutoGenerateColumns="False">
<EditItemStyle ForeColor="Blue"></EditItemStyle>
<Columns>
<asp:EditCommandColumn ButtonType="LinkButton" UpdateText="Update" CancelText="Cancel" EditText="Edit"></asp:EditCommandColumn>
<asp:BoundColumn DataField="id" ReadOnly="True" HeaderText="ID" DataFormatString="<span style='margin-left:5;margin-right:5;font-family:Arial'>{0}</span>"></asp:BoundColumn>
<asp:BoundColumn DataField="namn" HeaderText="Sportgren"></asp:BoundColumn>
<asp:TemplateColumn HeaderText="Ansvarig">
<ItemTemplate>
<asp:Label id="datum" Runat="server"></asp:Label>
</ItemTemplate>
<EditItemTemplate>
<asp:Calendar id="kalender" Runat="server"></asp:Calendar>
</EditItemTemplate>
</asp:TemplateColumn>
</Columns>
</asp:datagrid>
hmmmmm
mvh
jocke
LÖST!!!!
Se:
http://www.pellesoft.se/communicate/forum/view.aspx?msgid=141634&forumid=10&sum=0