Tjena, sitter med min första .Net sida i VB.Net och har lite problem. Hej, ta fram rätt sida med form
Jag vill att när man klickar på en meny som är en bild ska denna
sändas som en form.
Dvs i traditionell asp skulle den hämtats såhär:
<kod>
dim myLink
myLink = request.form("myLink")
</kod>
och sen ska jag ta fram rätt sida beroende på vilken bild i formen
man har klickat på. jag vill inte att detta ska ta upp någon plats i
querystringen...
tacksam för all hjälp.Sv: ta fram rätt sida med form
Det finns en del olika sätt att lösa ditt problem på, men lättast är nog att du läser av din knapps ID och då utför de rutiner du vill göra baserat på knapp IDt.
Lägg tyl till:
<asp:ImageButton imageurl="...." id="<ditt unika Id>" runat="server"/>
Om du kör VS .Net så dubbelklicka på knappen i designläge så kommer du automatiskt få en eventmetod kopplad till den. Så har du Statisk meny där du anger alla knappar för hand så behöver du inte kolla vilken knapp du tryckte på för varje knapp får sin egna metod där du kan skapa dina unika beteénden.
Skulle du dock villja ha alla att gå mot samma medod och ta reda på vilken knapp du tryckte på kan du enkelt göra det genom att singa OnClick attributet till samma metod.
<asp:ImageButton Onclick="Foo" Id="Save" runat="Server"/>
<asp:ImageButton Onclick="Foo" Id="Delete" runat="Server"/>
Och därefter eventmetoden där du kollar sändarens iD (sändaren är knappen)
<code>
Sub Foo(sender As Object, e As EventArgs)
buttonID = ((ImageButton)sender).ID as String;
if(buttonID == "Save")
do stuff....
else if (..................)
End Sub
</code>
OBS! Koden är handskriven så den kan vara felaktig.
Men detta behöver du endast göra om du skapat knapparna dynamiskt. (Alltså du känner inte till dem.)
Glöm bort hur man gjorde i ASP 3.0 tänk mer på hur man gjorde Win32 Applikationer i Visual Basic.
Du kan om du inte redan gjort det installera Quick Starten, den ger dig en hel del svar på grundläggande frågor samt hur ASP .Net är uppgygt. För mer avancerad information får du söka i SDKn.
Hoppas jag förstod dig rätt.?
Mvh Johan