Jag har en sida som ska visas på en projektor. Därför vill jag att det ska vara helt självgående. Den visar statistik allteftersom ny statistik kommer in. Eftersom en sida endast kan kolla databasen när den laddas så måste den laddas om när den ska visa ny information. Lättast är att implementera Patriks 2:a alternativ, men du kan även men hjälp av XMLHttp köra anrop från klient sidan (med hjälp av javascript) till en sida som ger tillbaka informationen om uppdatering har skett eller inte. Du skulle kunna använda dig av en timer som uför själva "pollningen", tex varje sekund etc.Uppdatera sidan när databasen uppdaterats
Jag skulle vilja att den sidan som visas (skriven i asp.net och c#) ska "känna av" vilken sida den ska visa. I min databas finns informationen den behöver.
Sidan visar en viss fråga i en viss konferens (och statistik över hur folk har svarat/svarar på den frågan). När sedan administratören ändrar aktiv fråga så ändras fältet "aktiv fråga" i databasen.
Jag vill då att sidan som projektorn visar hela tiden ska kolla vad som står i "aktiv fråga" för sin konferens och jämföra detta med den frågan som den visar. Om det inte är samma fråga så ska rätt sida (med den nya frågan) laddas istället. Dvs. en refresh.
Vad ska jag göra?Sv: Uppdatera sidan när databasen uppdaterats
Här är tre möjliga lösningar.
1. Du lägger en refresh i sidan så att den laddar om. Innebär dock att sidan kanske blinkar hela tiden.
2. Du gör som agenten här på Pellesoft, lägger en osynlig iframe som kollar hela tiden. Då kan du i den iframen byta sidan med statistiken när det har ändrats i databasen.
3. Samma som tvåan men istället för att sidan i iframen kollar databasen så kollar den en application variabel. Varje gång någon svarar och databasen uppdateras så uppdateras application variabeln och då kan iframen ladda om statistiksidan.
Sv: Uppdatera sidan när databasen uppdaterats
/Fredrik Normén NSQUARED2
http://normen.mine.nu/myblog