Hej code behind Vet inte om detta hjälper eller om du gav oss all kod, men du har ju inte någon kod i dina Item-Subar.. Du tror inte att VS.Net har slarvat bort eventkopplingarna? Att jag inte har någon kod beror på att det inte ska bli så mycket att läsa. Det spelar ingen roll om jag har 100 rader kod eller 0, för själva metoden/händelsen inträffar ändå inte :( Hej Attans .. nu hände det igen. Fast nu tappade jag ju bara mitt anrop till funktionen om att initiera resten. jobbigt värre. Men ok, då vet vi ungefär hur lösningen är. datalist problem med edit,select command
Jag har problem att få min datalist att trigga selectcommand, edit command och rest händelser.
Har även lagt till en helt ny datalist med samma problem. Har dock fått detta fungera.
det har helt enkelt lagt av som om . Har varit med om detta irritationsmoment tidigare. Vet
ni vad det kan bero på? Lösning?
H
MarcusSv: datalist problem med edit,select command
<code>
Private Sub Page_Load(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MyBase.Load
BindDATA()
End Sub
Sub BindDATA()
Dim poConn As New OleDbConnection(CType(Application.Item("DNS"), String))
Dim poComm_S As New OleDbCommand("Select FotoGrupperingID, Visa, FotoKatalog, Titel, Beskrivning from fotogruppering", poConn)
Dim oadapt As New OleDbDataAdapter(poComm_S)
Dim ds As New DataSet
oadapt.Fill(ds, "foto")
Try
poConn.Open()
DataList1.DataSource = ds 'poComm_S.ExecuteReader
DataList1.DataBind()
Catch ex As Exception
' slask.Text = ex.Message
Finally
poConn.Close()
End Try
End Sub
Private Sub DataList1_ItemCreated(ByVal sender As Object, ByVal e As System.Web.UI.WebControls.DataListItemEventArgs) Handles DataList1.ItemCreated
End Sub
Public Sub DataList1_ItemCommand(ByVal source As Object, ByVal e As System.Web.UI.WebControls.DataListCommandEventArgs) Handles DataList1.ItemCommand
End Sub
Private Sub DataList1_SelectedIndexChanged(ByVal sender As Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles DataList1.SelectedIndexChanged
End Sub
</code>
aspx.
<code>
<asp:datalist id="DataList1" runat="server">
<asp:DataList id="DataList1" runat="server" OnItemCommand="DataList1_ItemCommand">
<SelectedItemTemplate>
<asp:TextBox id=TextBox1 runat="server" text='<%# DataBinder.Eval(Container.DataItem, "Titel") %>'>
</asp:TextBox>
</SelectedItemTemplate>
<ItemTemplate>
<asp:Button id="Button1" runat="server" Text="Button" CommandName="Select"></asp:Button>
<asp:Label id=Label1 runat="server" text='<%# DataBinder.Eval(Container.DataItem, "Titel") %>'>Label</asp:Label>
</ItemTemplate>
</asp:DataList>
</code>
Problemet är att händelsena i code behind inte inträffar. Alltså, klickar jag på en knapp i item så inträffar aldrig itemCommand händelsen. Kontrollen är död. Det enda som fungerar är databinding.Sv: datalist problem med edit,select command
Finns DataList1 deklarerad i codebehind filen?Sv: datalist problem med edit,select command
Jag flyttade ut mina från det VS.Net-skapade blocket eftersom dessa ibland försvinner då man hoppar mellan designläge och något annat. irriterande bara ibland. Gjorde följande bara så slapp jag det.
#region Web Form Designer generated code
override protected void OnInit(EventArgs e)
{
//
// CODEGEN: This call is required by the ASP.NET Web Form Designer.
//
InitializeComponent();
base.OnInit(e);
}
/// <summary>
/// Required method for Designer support - do not modify
/// the contents of this method with the code editor.
/// </summary>
private void InitializeComponent()
{ // Flyttade ut hanterarna till ett eget block.... InitGrid ex
InitGrid();
this.Button1.Click += new System.EventHandler(this.Button1_Click);
this.Load += new System.EventHandler(this.Page_Load);
}
#endregion
private void InitGrid()
{
this.Grid.PageIndexChanged += new System.Web.UI.WebControls.DataGridPageChangedEventHandler(this.PageGrid);
this.Grid.CancelCommand += new System.Web.UI.WebControls.DataGridCommandEventHandler(this.CancelGrid);
this.Grid.EditCommand += new System.Web.UI.WebControls.DataGridCommandEventHandler(this.EditGrid);
this.Grid.SortCommand += new System.Web.UI.WebControls.DataGridSortCommandEventHandler(this.SortGrid);
this.Grid.UpdateCommand += new System.Web.UI.WebControls.DataGridCommandEventHandler(this.UpdateGrid);
this.Grid.DeleteCommand += new System.Web.UI.WebControls.DataGridCommandEventHandler(this.DeleteGrid);
}
mvh
Jocke
Sv: datalist problem med edit,select command
ItemDatabind och ItemCreate fungerar bra. Själva deklarationen av datalistan är det alltså inget
fel på.
/MarcusSv: datalist problem med edit,select command
Mkt irriterande. Jag återkapade datagriden på nytt formulär med annant id. Då började det fungera.
Inte första gången visual stuido "tappar" eventkopplingarna. Nästa gång ska jag göra som du föreslår
och se om det fungerar bättre.
tack och hälsningar
Trevlig sommar
MarcusCSv: datalist problem med edit,select command
Ny lösning:
Jag har nu flyttat in anropet till Properties-fönstret på din form (valjSystem.Web.UI.Page och Init i eventlistan)
mvh
JockeSv: datalist problem med edit,select command
Tar och stänger tråden
Tack och trevlig sommar
MarcusC