Hej! Du behöver importera Namespacet: Microsoft.VisualBasic Varför det? kodar man i VB tycker jag man gott kan fortsätta använda Left, Right o Mid. Ola, ja, men ArgumentException är väl oftare ett reultat av felaktig programmering än "data som inte riktigt passar in".. Ola, OK, men när frågar ett program efter den negativa positionen i en sträng? Antagligen aldrig, om det inte är nåt fel i programmet. Att däremot generellt vilja ta de första 30 tecknen i en sträng dvs Left(str,30) ger ju klart snyggare kod än Ola, Njae jag tycker fortfarande att negativa positioner för en sträng mycket sällan är ett scenario som inträffar. Om det inträffar är det antagligen ett fel i programmet. Fel kan göras, och man ska ha felhantering för också,naturligtvis. Men det inträffar inte exceptions i normalfallet med Left, Right, Mid. Intresant diskution (Skriver i C# eftersom jag är en C# programmerare, hoppas det är ok!?). Att du får mer kontroll köper jag, Ola: Jodå, det framgick. Ja, du "kan" göra dem säkrare, ibland, Ola, Andreas, Lite mindre Viktigpetter = lite mindre sarkasm! ;) Tyckte iofs att det var ganska relevant i sammanhanget att man inte diskuterade den riktiga koden som en "egen lösning" när det handlade om att man ofta inte kunde skriva lika säker kod på grund av slarv. Den riktiga .net-koden för Left,Mid,Right är samma kod som man vill skriva på egen hand om man inte vill använda VB-namespace. Alltså menade jag att det inte var relevant för diskussionen om koden VAR den faktiska implementationen i VB.Net, eller någons egen implementation. (koden kunde lika gärna vara exempel på någons egna implementation. Det är korrekt att jag hade varit mer korrekt om jag var mycket tydlig med detta, men jag såg ingen poäng med att bli så långrandig, vilket jag nu har blivit i alla fall...) right(), replace() etc fungerar inte
Har precis kommit på hur smart det är att kompilera kod till "affärsobjekt".