Hur ska man gå tillväga för att få ut följande ur följande textsträng? MR, Är det alltid samma mönster på texten? Nej det kan vara vilka mönster som helst! I bland nästlade fonter mm... Men är de alltid i samma ordning?Bearbeta en textsträng
Dim s As String = "<P><FONT color=blue>Top Dent Junior<BR/><FONT color=#000000>Barnservett med Teddybjörnmotiv.<BR/></FONT></FONT>48 x 33 cm<FONT color=blue><BR/><FONT color=purple>Juniorservett;Barnservett;Servett;Top Dent Junior servett</FONT></P></FONT>"
1. Jag ska hitta ><FONT color=blue> och ta ut innehållet i en variabel (Top Dent Junior<BR/>). Sen ska jag radera <FONT color=blue> Men lämna innehållet och ta bort </font>.
Problemet är att en ny font är nästlad i fonten...
2. Jag ska hitta <FONT color=purple> och ta ut innehållet i en variabel (Juniorservett;Barnservett;Servett;Top Dent Junior servett).
Sen ska jag radera hela <FONT color=purple> Och dess innehåll och </font>.Sv: Bearbeta en textsträng
Låter som en uppgift för <b>Regual Expression</b> som du bygger (färgen på texten är dynamisk) upp och använder för både <b>pattern-matching</b> och för <b>replace</b>.Sv: Bearbeta en textsträng
Dim s As String = "<P><FONT color=blue>Top Dent Junior<BR/><FONT color=#000000>Barnservett med Teddybjörnmotiv.<BR/></FONT></FONT>48 x 33 cm<FONT color=blue><BR/><FONT color=purple>Juniorservett;Barnservett;Servett;Top Dent Junior servett</FONT></P></FONT>"
Hur ska ovanstående se ut när den är bearbetad?
Som Andreas skrev, Regular Expressions ska du absolut använda...
Mvh,
ThomasSv: Bearbeta en textsträng
I exemplet ovan så ska den färdiga textsträngen se ut:
s = ""<P>Top Dent Junior<BR/><FONT color=#000000>Barnservett med Teddybjörnmotiv.<BR/></FONT>48 x 33 cm<BR/></P>"
I vaiabel 1 för <FONT color=blue> ska det lagras: Top Dent Junior<BR/>
I variabel 2 för <FONT color=blue> ska det lagras: <BR/>
I variabel 3 för <FONT color=purple> ska det lagras: Juniorservett;Barnservett;Servett;Top Dent Junior servett
Hoppas ni förstår hur jag menar!Sv: Bearbeta en textsträng
Så till exempel "Top Dent Junior" kommer först direkt efter en <FONT...> etc?
Är det alltid samma färger som anges eller kan det också variera?
Hämtar du informationen någonstans ifrån?
Om man ska kunna skriva ett Regular Expression mönster måste man veta vilka typer av mönster det kan förekomma...
Självklart kan man skriva ett mönster som fungerar på strängen du har angivit här, men meningen är ju att det ska fungera på alla varianter av texten.
Så posta några fler strängar som du vill bearbeta, skriv vad som ska tas ut så ska vi se vad vi kan göra...
Är du bekant med Regular Expressions alls?
Och ja, när du postar hit fler varianter försök se till att du får med så många olika variationer som möjligt, gärna alla du vet kommer att förekomma...
Mvh,
Thomas