Hej! Du kan ju använda CSS: Hej Micke! Skapa en div i din usercontrol, men sätt även in bredd/höjd så skall du se att du får önskad effekt Hej! Om du lägger till text-align? Blir det då som du efterfrågar? Hej igen Ulf! Kör du med koden ovan så skall det funka så som du vill Problemet med detta blir också att hela rutan scrollas upp och ner, jag vill bara att texten inom rutan ska scrollas. Sen vill jag inte heller ha någon horisontell scrollbar men hittar inte någon property att sätta för att ta bort denna. Kan du inte ladda upp sidan nånstans så vi kan kolla den? Hej! La till en div runt den scrollande diven och satte bredden på den, samt satte auto på width på den inreTips på lösning med scrollbars på en "ruta" mitt i formuläret?
Jag skulle i mitten-mitten på mitt formulär vilja ha en "ruta" med fast storlek och eftersom datat som ska presenteras i "rutan" kan vara allt i från ingenting till hur många rader som helst så vill jag ha scrollbars på denna mitten-mitten-ruta.
MEN jag vet inte vilken lösning jag kan använda.
Jag ska i den presentera information från databasen som ska se ut enligt följande exempel (testdata):
Pellesoft (länk till www.pellesoft.se)
Pellesoft är en sajt för utvecklare....osv
Microsoft (länk till www.microsoft.se)
Microsoft är ett företag som utvecklar programvaror....osv
I och med att det ska finnas länkar med och att datat ska delas upp i stycken är ju t.ex. en textbox med scrollbars ingen lösning (i alla fall vet inte jag hur man lyckas med detta?)
Jag vill helst inte använda mig av frames då jag undvikit dessa i det längsta och istället använt mig av user controls, men det kanske inte finns någon annan lösning?
Tacksam för alla förslag på vilken lösning jag ska använda för att kunna presentera data enligt ovan i en "ruta" med scrollbars.
Mvh, SOfiaSv: Tips på lösning med scrollbars på en "ruta" mitt i formuläret?
<code>
<div style="overflow: auto;">texten</div>
</code>
/MickeSv: Tips på lösning med scrollbars på en "ruta" mitt i formuläret?
Detta ger väl själva sidan scrollbars? Jag vill bara ha scrollbars på den lilla rutan där texten presenteras och får inte detta att funka med ovanstående lösning. Gör jag fel?
Kanske ska tillägga att delen som presenterar databasinformationen är en usercontrol (om det skulle ha något med lösningen att göra).
Mvh, SofiaSv: Tips på lösning med scrollbars på en "ruta" mitt i formuläret?
<code>
<div style="overflow: auto; width: 300px; height: 50px;">
Pellesoft (länk till www.pellesoft.se) <br>
Pellesoft är en sajt för utvecklare<br>
<br>
Microsoft (länk till www.microsoft.se)<br>
Microsoft är ett företag som utvecklar programvaror<br>
<br>
</div>
</code>Sv: Tips på lösning med scrollbars på en "ruta" mitt i formuläret?
Nu får jag det förvisso att fungera men inte att bli snyggt.
Bland annat så hamnar allt i vänsterkanten (var tidigare centrerat) om man sätter width-propertyn till rutans bredd. Anger man en högre siffra för width så går den mer åt mitten men då innebär det också att scrollbaren kommer längre ifrån själva rutan. Jag vill ju att det ska se ut om om scrollbaren till hör rutan och ingenting annat.
Är det <div> som gäller för en sådan här lösning eller finns det andra tips och tricks?
Har du sidan ute så man kan se hur det ser ut idag?
<div style="overflow: auto; width: 300px; height: 50px; text-align: center;">Sv: Tips på lösning med scrollbars på en "ruta" mitt i formuläret?
Jag har tyvärr inte sidan ute ännu men för att se hur jag menar kan du titta på http://www.jetweb.se/. Den vita rutan i mitten liknar den jag ska göra, fast min är lite mindre och kommer inte att innehålla loggor och dyl. På dess högra kant vill jag ha en scrollbar om man lägger dit för mycket information.
Helst av allt skulle jag vilja att den satt PÅ kontrollen (som på en textbox t.ex.) men jag vet inte om det går att lösa?
Stort tack för din hjälp!
Mvh, Sofia Sv: Tips på lösning med scrollbars på en "ruta" mitt i formuläret?
Du för modda width och height för att de ska passa
Jag rekommenderar att du lägger in koden som en div-tag för att det skall bli som ovan.
Skicka ett iMail när du har sidan ute så kan jag ta en titt på hur det blev.Sv: Tips på lösning med scrollbars på en "ruta" mitt i formuläret?
Men hur som helst - är denna lösning är den enda som finns att jobba med?
Återigen - tack!
Mvh,
SofiaSv: Tips på lösning med scrollbars på en "ruta" mitt i formuläret?
Blir kanske enklare när man ser hur det ser ut...
Finns säkert en massa andra lösningar, men inte nån som jag kommer på nu, för jag förstår nog inte riktigt vad egentligen du vill ha för något.
Har du någon annan sida som visar mer vad du är ute efter?Sv: Tips på lösning med scrollbars på en "ruta" mitt i formuläret?
Tyvärr är jag precis i början av byggandet av denna hemsida så jag har inga andra exempel och ingen sida upplagd.
Men man kan som sagt likna det utseende jag är ute efter vid en textbox (multiline) utseende, dvs, scrollbaren sitter direkt på textboxen, inte bredvid och enbart en vertikal scrollbar, ingen horisontell.
Jag kan inte heller komma på någon annan lösning så jag jobbar vidare med att få <div>-lösningen så snyggt det går.
Tack ändå för div-lösningen!
Nu får i alla fall jag (sp som jag fattat dig...) bara en lodrät scroll och inte någon horisontell scroll
<code>
<div style="width: 300px;">
<div style="overflow: auto; width: auto; height: 50px; text-align: center;">
Pellesoft (länk till www.pellesoft.se) <br>
Pellesoft är en sajt för utvecklare<br>
<br>
Microsoft (länk till www.microsoft.se)<br>
Microsoft är ett företag som utvecklar programvaror<br>
<br>
</div>
</div>
</code>