Har precis skapat en applikation som håller reda på lite realtidsstatistik. Hej, <b>Du har inte möjlighet att öppna upp så de når varandra? </b> Hur mycket data kan det röra sig om? På den interna kan jag göra nästan vad som helst (men på den servern, har inte tillgång till proxy/firewall för företaget) En fråga bara.... Kan du surfa på nätet när du är inne på det nät som du pratar om? Låter som du skall låta den interna skicka dataström till den externa som då plockar ner den o sprarar datan som en annan sida sedan läser in. <b>Kan du surfa på nätet när du är inne på det nät som du pratar om? </b> Hej, Den interna kan nog nyttja en extern webservice om port 80 är öppen. Tack Johan, men naturligtvis ligger den på 8080 (proxyn alltså) Ulf, om du har en server som du får använda innaför så kan du kan ange proxy i din anropande programsnutt som skickar meddelandet till den externa sajten vilken tar emot detta samt spar ner på lämpligt sätt. Läs lite på: Kolla även på: Kanon! Lycka till :) Det börjar klarna lite... Löst det problemet.Få ut fil från det interna nätverket till extern server
Eftersom det är en intern applikation och vi har duktigt restriktiva förhållanden vad gäller ftp/file transfer så har jag ett litet problem.
Jag skulle vilja få ut den information som visas internt i något format till en extern webserver, men vet inte hur jag skulle göra detta.
Kan man internt låta webservern på nåt sätt tanka upp en xmlstream eller nåt liknande, till den externa servern, och spara ner det, så jag kan visa det aktuella datat "ute i den stora världen" utanför våra proxys och brandväggar?
Har även planer på att använda det datat för att köra en wap-lösning.Sv: Få ut fil från det interna nätverket till extern server
Du har två servrar. En internt som bara kan nå den externa men den externa kan inte nå den interna på något sätt? Du har inte möjlighet att öppna upp så de når varandra? Om du inte har det så kan du lösa dit problem på flera olika sätt.
Jag hade nog gjort så att på min externa server (som den interna kan nå) bygt ett litet app som tar emot data och sparar ner det i lämpligt format (xml kanske) precis som du skrev. På den interna servern skulle ett program ligga som skickade denna data till lyssnaren (externa servern) när något nytt har hänt.
Fast bäst vore om du kunde öppna upp så du skulle nå den interna på nått sätt, kanske via en speciell bort där du kan kommunicera genom med inloggningskrav.
Mvh JohanSv: Få ut fil från det interna nätverket till extern server
Nej tyvärr, och det är lika förhandligsbart som att "tomten kan väl komma på midsommarafton istället..."
Det jag tänkte var om mina befintliga (interna) websidor skulle kunna på nåt sätt "få över" information i nåt format som den externa webservern tar hand om och ev sparar ner som xmlfil.
Kan jag på nåt sätt skicka data till en extern websida som tar omhand om datat?
Har gjort nåt test för länge sedan med så var det nåt strul med att mängden data i POST blev för stor.
Har du några tips på länkar dit jag kan snoka vidare, har som stillestånd i huvudet och vet inte riktigt vad jag skall googla på...Sv: Få ut fil från det interna nätverket till extern server
Men du får lägga saker på den Interna datorn?
Jag har inga länkar i huvudet, svårt att säga vad du skall söka på oxå. Det beror helt o hållet på vad du får göra på den interna servern eller ej. Det viktigaste är ju att den interna servern kan kommunicera me den externa.
Mvh jOhanSv: Få ut fil från det interna nätverket till extern server
På den externa kan jag med göra vad jag vill
Det som jag hade funderingar på var om man kunde på nåt sätt köra från den interna servern:
Server.Execute nånting, och sedan
www.externserver.se/my_get_data.aspx?data=<xml><post1>.....
och sedan forstätta med att visa statistiken
och på det sätttet få över mitt data till den externa sidan som tar hand om det som kommer i querystringen
Det borde kanske inte bli så evinnerligt massa data i Querystringen det rör sig om kanske 100-150 tecken (utan xml-uppmärkningen)Sv: Få ut fil från det interna nätverket till extern server
/Jocke
Jag verkar sakna en massa Info känner jag för varför kan du inte använda web services?Sv: Få ut fil från det interna nätverket till extern server
En slags observer som ligger o kollar när den uppdateras...
Bygg en Webservice (om du vill, eller kör vanlig remoting) mot externa, där den interna skickar datan via webservices till den externa...
Ja, via företagets proxy med username/password
<b>varför kan du inte använda web services?</b>
<b>den interna skickar datan via webservices till den externa... </b>
Känner mig för osäker på hur det fungerar, får ta och snika rätt på nån bra sida med exempel för att se hur jag evntuellt skulle kunna nyttja web services
Frågan är bara om den interna kan nyttja en extern webservice...Sv: Få ut fil från det interna nätverket till extern server
Skall på semester nu och kan inte skriva mera, hoppas det löser sig...
Ha en skön semester!Sv: Få ut fil från det interna nätverket till extern server
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/cpguide/html/cpconbuildingaspnetwebservices.asp
Är detta ditt scenario? Från url ovan Klicka på länken
Building XML Web Service Clients
Happy hunting...
Jag lovar att du kommer att finna en ny värld efter vad jag förstått problemet...
Kommer själv från ett företag där man försöker dämma för så de anställda knappt får komma ut ... ha ha
/JockeSv: Få ut fil från det interna nätverket till extern server
http://www.asp.net/Forums/ShowPost.aspx?tabindex=1&PostID=596416
/JockeSv: Få ut fil från det interna nätverket till extern server
Asp.net forumet ger ju lösningen på hur jag skall komma förbi proxyn.
Sedan blir det att kolla lite på hur jag skall få ihop en webserviceSv: Få ut fil från det interna nätverket till extern server
http://msdn.microsoft.com/library/en-us/dnanchor/html/WebServicesAnchor.asp?frame=true
mvh
JockeSv: Få ut fil från det interna nätverket till extern server
Har skapat en webservice (localhost än så länge) som skall ta emot en sträng och skriva ner den till en fil i en undermapp på webservice-applikationen.
<code>
Imports System.Web.Services
Imports System.IO
Public Class gisdata
Inherits System.Web.Services.WebService
<WebMethod()> _
Public Sub WriteGisData(ByVal RealTimeData As String)
Dim objStreamWriter As StreamWriter
objStreamWriter = File.CreateText(Server.MapPath("data/data.xml"))
Dim strStrippedData = Replace(RealTimeData, ">", ">" & vbCrLf)
objStreamWriter.WriteLine(strStrippedData)
objStreamWriter.Close()
End Sub
End Class
</code>
När jag kör webservicen så fungerar allt som det skall, den tar emot en sträng i detta formatet (strängen avkortad för att spara utrymme här):
<info>
<?xml version="1.0" encoding="utf-8" ?><root><schema ant="233" /><loggedon ant="208" /></root>
</info>
Funktionen WriteGisData "snyggar till texten" genom att sätta in radbrytning efter > och sedan sparar ner den i en undermapp.
Koden som anropar min webservice (har en textruta som jag fyller med min "xml-sträng":
<code>
Dim gisdata As New localhost.gisdata
gisdata.WriteGisData(Server.HtmlEncode(txtData.Text))
</code>
Allt funkar helt OK, när jag debuggar webservicens projekt, men när jag kör en applikation som skall använda WS så för jag ett error:
<info>
The request failed with HTTP status 401: Access Denied.
Description: An unhandled exception occurred during the execution of the current web request. Please review the stack trace for more information about the error and where it originated in the code.
Exception Details: System.Net.WebException: The request failed with HTTP status 401: Access Denied.
Source Error:
Line 40: <System.Web.Services.Protocols.SoapDocumentMethodAttribute("http://tempuri.org/giswebservice/gisdata/WriteGisData", RequestNamespace:="http://tempuri.org/giswebservice/gisdata", ResponseNamespace:="http://tempuri.org/giswebservice/gisdata", Use:=System.Web.Services.Description.SoapBindingUse.Literal, ParameterStyle:=System.Web.Services.Protocols.SoapParameterStyle.Wrapped)> _
Line 41: Public Sub WriteGisData(ByVal RealTimeData As String)
Line 42: Me.Invoke("WriteGisData", New Object() {RealTimeData})
Line 43: End Sub
Line 44:
Source File: D:\InetPubProj\zzOwnProjects\hdnetSolution\hdnet\Web References\localhost\Reference.vb Line: 42
Stack Trace:
[WebException: The request failed with HTTP status 401: Access Denied.]
System.Web.Services.Protocols.SoapHttpClientProtocol.ReadResponse(SoapClientMessage message, WebResponse response, Stream responseStream, Boolean asyncCall)
System.Web.Services.Protocols.SoapHttpClientProtocol.Invoke(String methodName, Object[] parameters)
hdnet.localhost.gisdata.WriteGisData(String RealTimeData) in D:\InetPubProj\zzOwnProjects\hdnetSolution\hdnet\Web References\localhost\Reference.vb:42
hdnet.put2webservice.btnSend2WS_Click(Object sender, EventArgs e) in D:\InetPubProj\zzOwnProjects\hdnetSolution\hdnet\put2webservice.aspx.vb:35
System.Web.UI.WebControls.Button.OnClick(EventArgs e)
System.Web.UI.WebControls.Button.System.Web.UI.IPostBackEventHandler.RaisePostBackEvent(String eventArgument)
System.Web.UI.Page.RaisePostBackEvent(IPostBackEventHandler sourceControl, String eventArgument)
System.Web.UI.Page.RaisePostBackEvent(NameValueCollection postData)
System.Web.UI.Page.ProcessRequestMain()
</info>
Har satt skrivrättigheter på undermappen för ASPNET kontot (när jag körde webservice direkt, fungerade det utan de rättigheterna)
Jag tycker att jag gjort allting rätt, själva webservicen fungerar ju helt korrekt när jag kör den fristående.
Några mer tips i min nya vandring i WebService-världen?Sv: Få ut fil från det interna nätverket till extern server
Var tvungen att lägga till:
gisdata.Credentials = System.Net.CredentialCache.DefaultCredentials
<code>
Dim strData As String = txtData.Text
Dim gisdata As New localhost.gisdata
gisdata.Credentials = System.Net.CredentialCache.DefaultCredentials
gisdata.WriteGisData(strData)
</code>
Nu skall jag se hur jag skall få ut detta innifrån företaget, och ut till den externa servern...
Tack för all hjälp hitintills!