Hej, jag utvecklar mitt asp.net projekt lokalt och när jag skulle ladda upp sidan till en server så får jag följande fel: Har du någon databas som du glömt ladda upp? Det har inget med någon databas att göra, kör mysql iaf. Eftersom felet kommer på Du hade rätt! Jag har ett script som via servervariabeln "script_name" skrev ut en navigationssträng, t.ex "Hem\Recensioner" om man är på reviews.aspx, men eftersom jag flyttade sidan till en domän så jag hade inte längre domän\applikation\script.aspx, det fattades altså \applikation\. Stirrade mig blind på den lokala sökvägen. Flytta sidan från lokalt till server
Server Error in '/' Application.
--------------------------------------------------------------------------------
Index was outside the bounds of the array.
Description: An unhandled exception occurred during the execution of the current web request. Please review the stack trace for more information about the error and where it originated in the code.
Exception Details: System.IndexOutOfRangeException: Index was outside the bounds of the array.
Source Error:
An unhandled exception was generated during the execution of the current web request. Information regarding the origin and location of the exception can be identified using the exception stack trace below.
Stack Trace:
[IndexOutOfRangeException: Index was outside the bounds of the array.]
System.Array.InternalGetValue(Int32 index1, Int32 index2, Int32 index3) +0
System.Array.GetValue(Int32 index) +32
Microsoft.VisualBasic.CompilerServices.LateBinding.LateIndexGet(Object o, Object[] args, String[] paramnames) +189
TranceScape.Common.stringFormating.getScriptName(String scriptName) in c:\inetpub\wwwroot\TranceScape\com\common.vb:12
TranceScape.page_head.navigationPath(Object sender, EventArgs e) in c:\inetpub\wwwroot\TranceScape\inc\page_head.ascx.vb:34
System.EventHandler.Invoke(Object sender, EventArgs e) +0
System.Web.UI.Control.OnLoad(EventArgs e) +67
System.Web.UI.Control.LoadRecursive() +35
System.Web.UI.Control.LoadRecursive() +98
System.Web.UI.Control.LoadRecursive() +98
System.Web.UI.Page.ProcessRequestMain() +731
------------------------------------------------------------------------------------
Som ni ser så ligger det lokala sökvägar i dll-filen som skapas när jag väljer "build" i vs.net, hur gör jag för att få en mer dynamisk sökväg?Sv: Flytta sidan från lokalt till server
Exakt vad händer på den rad som felet visar?Sv: Flytta sidan från lokalt till server
Men det beror på att mitt skapade namespace inte hittas pga att det någonstanns är refererat till den sökvägen som jag har på min dator som jag skriver projektet på.
Dvs detta:
TranceScape.Common.stringFormating.getScriptName(String scriptName) in c:\inetpub\wwwroot\TranceScape\com\common.vb:12
TranceScape.page_head.navigationPath(Object sender, EventArgs e) in c:\inetpub\wwwroot\TranceScape\inc\page_head.ascx.vb:34
Jag använder en funktion i namnutrymmet "common" som är lokaliserat "c:\inetpub\wwwroot\TranceScape\com\common.vb" i en user control (page_head) som är inkluderad. Sökvägen till common.vb är annorlunda på servern än på min dator och det är problemet, har försökt hitta svar men jag finner inget som ens liknar, eller är jag för dum för att inse det självklara? Jag är iofs inte så erfaren av vs.net.Sv: Flytta sidan från lokalt till server
"TranceScape.Common.stringFormating.getScriptName(String scriptName) in c:\inetpub\wwwroot\TranceScape\com\common.vb:12 "
så betyder det ju att common.vb hittats. Men felet beror på att det som görs i funktionen getScriptName blir fel. Vad händer i den funktionen?
Common.vb borde väl vara kompilerad i en .dll som är refererad i projektet?Sv: Flytta sidan från lokalt till server
Den behöver inte kompileras.
Tack för hjälpen!