Jag försöker göra en helt vanlig repeater på min sida. Jag får detta felmeddelande. <code> HejVad är det som är fel???
----->
Objektreferensen har inte angetts till en instans av ett objekt.
Beskrivning: Ett undantag som inte kunde hanteras inträffade när den aktuella webbegäran kördes. Mer information om felet och var i koden det uppstod finns i stackspårningen.
Undantagsinformation: System.NullReferenceException: Objektreferensen har inte angetts till en instans av ett objekt.
Källfel:
Rad 36: MenuDtr = MenuSelect.ExecuteReader()
Rad 37:
Rad 38: rptMenu.DataSource = MenuDtr
Rad 39: rptMenu.DataBind()
Rad 40:
<------
Det är på rad 38 det är fel. Kan någon hjälpa mig med detta?
Här är min kod.
----->
Private Sub Page_Load(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MyBase.Load
Dim MenuCon As OleDbConnection
Dim MenuSelect As OleDbCommand
Dim MenuDtr As OleDbDataReader
Dim rptMenu As Repeater
MenuCon = New OleDbConnection("PROVIDER=Microsoft.Jet.OleDB.4.0;Data Source = SÖKVÄG TILL DATABASEN")
MenuSelect = New OleDbCommand("Select * From HeadMenu", MenuCon)
MenuCon.Open()
MenuDtr = MenuSelect.ExecuteReader()
rptMenu.DataSource = MenuDtr
rptMenu.DataBind()
MenuDtr.Close()
MenuCon.Close()
End SubSv: Vad är det som är fel???
protected withevents rptMenu As Repeater
Private Sub Page_Load(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MyBase.Load
Dim MenuCon As OleDbConnection
Dim MenuSelect As OleDbCommand
Dim MenuDtr As OleDbDataReader
MenuCon = New OleDbConnection("PROVIDER=Microsoft.Jet.OleDB.4.0;Data Source = SÖKVÄG TILL DATABASEN")
MenuSelect = New OleDbCommand("Select * From HeadMenu", MenuCon)
MenuCon.Open()
MenuDtr = MenuSelect.ExecuteReader()
rptMenu.DataSource = MenuDtr
rptMenu.DataBind()
MenuDtr.Close()
MenuCon.Close()
End Sub
</code>Sv: Vad är det som är fel???
Tack för ditt svar, men det hjälpte inte då jag fick ett nytt meddelande när jag skulle kompilera filen som löd så här.
'rptMenu' is already declared as 'Protected Dim WithEvents rptMenu As System.Web.UI.WebControls.Repeater' in this class.
Nu har jag dock löst det genom att sätta <Public Sub> istället för <Private Sub>. Men hur skulle jag ha gjort om jag verkligen vill ha den Private?