Kom inte på någon bättre överskrift. Ifall jag förstod dig rätt så menade du att du t.ex vill räkna hur många artiklar det finns eller vad nu du har? Jo det vet jag, men jag vill samtidigt hämta alla poster i databasen. menar du typ detta? Hej,Kan man ställa två frågor i en fråga?
Kan jag på något sätt både hämta och räkna posterna i en databas med hjälp av <b>en</b> sqlfråga? Min kod ser ut så här.
<code>
' Database connection...
ServiceConnString = ConfigurationSettings.AppSettings("ConnString")
ServiceConnection = New OleDbConnection(ServiceConnString)
ServiceSelect = New OleDbCommand("Select * From Services", ServiceConnection)
ServiceConnection.Open()
ServiceReader = ServiceSelect.ExecuteReader()
</code>
Det jag vill är alltså att hämta antalet poster i samma fråga som jag räknar posterna om detta är möjligt. Hur kan jag annars göra utan att behöva göra en koppling till?Sv: Kan man räkna poster i databasen?
Typ så kan du göra.
<code>
ServiceSelect = New OleDbCommand("Select Count(*) As summa From Services", ServiceConnection)
</code>Sv: Kan man räkna poster i databasen?
Sv: Kan man räkna poster i databasen?
<code>
select *, (select count(*) from myTable) as total from myTable
</code>
Där alla rader kommer att ha en kolumn som heter total och som visar totala antalet rade i tabellen?
Annars så hardu ju antagligen ett recordset, datatable, dataview och kan ju då bara använda count propertyn för att få antalet rader Sv: Kan man ställa två frågor i en fråga?
Om du använder en adapter och fyller ett dataset så har datatable en property som talar om antalet rader. Du hittar den såhär:
myDataSet.Tables(0).Rows.Count
Då ställer du alltså endast en fråga till databasen.
mvh
Herbjörn