Jag undrar hur man gör för att kolla adressen till sidan som man kommer ifrån. HTTP_REFERER heter den variabeln enligt speksen. Märk dock att det går att stänga av sändning av den på klienten.. och i så fall så är du out of luck.. Du kan använda dig av server variabeln HTTP_REFERER. Eftersom det är lokalt, inom en sajt, vore det bättre att lagra informationen i en session i stället. Varför ska du ha fram var du kommer ifrån? Jo, i forumet fungerar det bra. Men jag har också en sida som jag har byggt upp med en placeholder. Jag har en omröstning som syns hela tiden, då när man har röstat ska man skickas tillbaka till sidan man var på. Vad händer om man har blockat servervariblen? Om det inte händer något märkvärdigt, kanske man kan använda sig utav det och de som har blockat får leva med det. Om det är så att du sköter inläggningen av databasen för röstningen på en annan sida än där den ligger så kan du ju alltid skicka med sidnamnet som du ska redirectas till efter att resultatet lagrats. Aha, okej. En PostBack är vad som sker när du i ASP.NET t.ex. klickar på en knapp och submittar ett FORM.Kolla adressen från sidan man kom ifrån.
Alltså om jag är inne i en forumtråd och postar ett inlägg vill jag bli tillbaka skickad till den rätta tråden. Sv: Kolla adressen från sidan man kom ifrån.
Sv: Kolla adressen från sidan man kom ifrån.
string url = Request.ServerVariable["HTTP_REFERER"];
/Fredrik Normén NSQUARED2
//http://fredrik.nsquared2.comSv: Kolla adressen från sidan man kom ifrån.
Rätta mig om jag har fel men om vi pratar om ett forum så visas väl alla forumtrådar av samma fil men man skickar in olika idnummer?
I så fall så vet du ju vilken tråd du postat i eftersom du måste ha med idnumret när du postar ett svar i tråden. När din post lagrats i databasen skickas man därför till den sida som visar forumtrådar och så skickar man med idnumret på den tråd man precis svarat på.Sv: Kolla adressen från sidan man kom ifrån.
Om du har röstningsappen i en egen control så kan du istället sköta allt i PostBack och slippa tänka på redirect.Sv: Kolla adressen från sidan man kom ifrån.
Hur gör man en postback? Finns det nått sätt att kolla den aktuella sidan man befinner sig på? Sv: Kolla adressen från sidan man kom ifrån.
Om du inte vet vad det är så undrar jag om du inte borde köra igenom lite tutorials, http://samples.gotdotnet.com/quickstart/aspplus