Försöker koppla upp mig mot en Accessbas som ligger på nätverket. du har 2 st \ framför datornamn i kopplingssträngen. Du använder dig av @ så det räcker med ett Testade det tidigare men då fick jag följande fel istället: Sätt ett ~/ så tar den från din applikationsroot. ~/ blir inte heller rätt. Ska förtydliga mig igen. Jaha... ok då fattar jag... Hum, har inte testat det innan, kan du inte på den andra datorn slänga upp en DSN då? Är osäker hur DataSource hanterar sina sökvägar.Problem med uppkoppling mot MS Access databas...
I "vanlig" ASP var detta aldrig något problem, men i ASP.NET var det inte lika lätt.
Använder en 'connection' sträng enligt följande (c#):
dbconn.ConnectionString = @"Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;data source=\\datornamn\db\databas.mdb";
Resursen är utdelad och jag har gett 'ASP.NET' rättigheter till databaskatalogen och databasfilerna.
Läste även någonstans att rättigheterna (userName och password) i 'machine.config' kunde ändras till SYSTEM i 'processModel' taggen. Detta hjälpte inte heller.
Det felmeddelande som jag får lyder:
System.Data.OleDb.OleDbException: Disk or network error. at System.Data.OleDb.OleDbConnection.ProcessResults(Int32 hr) at System.Data.OleDb.OleDbConnection.InitializeProvider() at System.Data.OleDb.OleDbConnection.Open() at test1.WebForm1.GetDatabaseStuff() in c:\utveckling\dotnet\test1\webform1.aspx.cs:line 39 Sv: Problem med uppkoppling mot MS Access databas...
//FreddeSv: Problem med uppkoppling mot MS Access databas...
System.Data.OleDb.OleDbException: 'C:\datornamn\db\databas.mdb' is not a valid path. Make sure that the path name is spelled correctly and that you are connected to the server on which the file resides
Dvs. tar man bort det ena '\' så antar den att sökvägen helt enkelt går från c: .Sv: Problem med uppkoppling mot MS Access databas...
Mvh JohanSv: Problem med uppkoppling mot MS Access databas...
Problemet är att jag sitter och utvecklar på min egen dator och vill köra mot en databas på nätverket utan att 'mappa' upp sökvägen på exempelvis I: eller något annat.
Kanske man inte helt enkelt kan använda 'Data Source=\\dator\blabla\databas.mdb' i ADO.NET ???
Eller kanske måste man skriva/göra på nått annat sätt?Sv: Problem med uppkoppling mot MS Access databas...
mvh Johan