Hej! Jag har en asp.net-applikation, gjord av en konsult, på en webserver. Den anropar en SQL-databas Det har med säkerhetsinställningarna på SQL Servern att göra. Den är inställd på Windows Authentication. Det innebär att den inloggade användaren på www-servern, dvs. anonymous, försöker logga in på SQL-Servern och den har inte rättigheter där. Tack för tipset! Som sagt, problemet har inget med din wwwapplikation att göra. Det är inställningarna på SQL Servern som måste ändras. OK. SQL Servern var redan inställd på Mixed Mode. Applikationen funkar ju när jag kör från min webbläsare mot ASPx-filerna på Servern. I debugging-läget från Visual Studio på min PC funkar det inte trots att det är samma ASPx-filer (kopierade från servern). Tacksam för ytterligare tips!!! Det enda jag kan tänka mig då är att Anonymous inte har rättigheter på mappen där du har filerna.SQL-inloggnings-problem i ASP.net
på samma server och allt fungerar fint. Nu vill jag ändra i applikationen och har skapat ett asp.net-projekt
på min PC och importerat projektfilerna från servern dit. När jag startar debuggingen kommer den här
feltexten vid första SQL-anropet: Login failed for user 'NT AUTHORITY\ANONYMOUS LOGON'.
Kan någon leda mig på rätt spår att lösa problemet ???
Koden vid felet ser ut så här:
Dim MyConnection As New SqlConnection("data source=" & ConfigurationSettings.AppSettings("SQLServerName") & ";initial catalog=" & ConfigurationSettings.AppSettings("DataBaseName") & ";Integrated Security=SSPI")
MyConnection.Open()
Här är också valda delar från web.config:
<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<configuration>
<system.web>
<customErrors mode="RemoteOnly"/>
<authentication mode="Windows"/>
<identity impersonate="true"/>
<authorization></authorization>
</system.web>
<appSettings>
<add key="webServerName" value="MinPC"/>
<add key="SQLServerName" value="SQLServern"/>
<add key="dataBaseName" value="Databasen"/>
</appSettings>
</configuration>Sv: SQL-inloggnings-problem i ASP.net
Sv: SQL-inloggnings-problem i ASP.net
Jag har nu provat med de olika varianterna på authentication mode: Windows, Forms, Passport och None
men problemet är dessvärre kvar. Provade också med min lokala SQL-server istället för servern mha den
här raden i web.config: <add key="SQLServerName" value="LocalHost"/>. Men då hittas inte SQL-servern.
Hur kommer jag vidare nu ???Sv: SQL-inloggnings-problem i ASP.net
Inloggningen skall vara inställd på mixed mode i SQL Server databasen.Sv: SQL-inloggnings-problem i ASP.net
Sv: SQL-inloggnings-problem i ASP.net
När du kör genom din webbläsare kanske du har loggat in tidigare och på så sätt redan är inloggad med en användare som har rättigheter. När du kör VS-debuggern så kanske den kör oinloggat, dvs. Anonymous.