När jag försöker titta på min sida i webbläsaren får jag detta felmeddelande. Vad beror det på? Hej, Jag har redan gjort det, det vill ändå inte fungera. Jag kör för övrigt Win Server 2003. Magnus, har du en fil i web.config i en annan mapp än rooten? är det den som inte fungerar? Detta är web.config i roten. Jag har bara en .aspx fil på sidan ännu. Jag ändrade från <code> Med Form fungerade det? Jag får samma fel med "Forms", detta är standardinställningen som jag ändrade till"None". Om du anger Windows då? Om du inte gjort fler ändringar än så i Web.config så kan du prova att ta bort den och skapa en ny. Det kan vara så att du av misstag har gjort en ändring i filen som gör att den inte uppfyller schemat. Det är troligen bara att skrota Win Server 2003. Jag har nu raderat hela webbplatsen och gjort en ny, det enda jag gjorde med den var att jag skrev "Hej" och skulle förhandsgranska. jag får ändå samma fel som innan! Kör win 2003 utan problem. Du måste göra nått väldigt mysko. Är ASP .Net versioner du använder påslagen i IIS6 an? hmmm När jag högerklickar på "Webbplatser" och väljer egenskaper i IIS. Därefter väljer jag fliken ISAPI, där står det ASP.NET_1.1.4322.573. Status och en grön pil, prioritet: låg. Magnus, Samma fel fortfarande. Magnus. Den heter Webbtjänsttilläg och där körs ASP.NET v 1.1.4322. Magnus. Det enda jag gjorde var att jag skrev ett ord i Default.aspx. Sen kompilerade jag och skulle kolla, då fick jag felet. Sen ändrade jag i Web.Config till "Forms" sen till "Windows" och "None". Det blir samma fel hela tiden. Magnus, Jag har kört syntaxen jag fick av Andreas, det hjälpte inte. Sidan fungerade inte innan jag gjorde något annat heller. Jag vet inte om det är enbart Web.Config-filen det är fel på. Jag lekte för mycket för ett tag sen med win xp så jag kraschade allt. Gjorde en ominstallation och skulle lägga dit webbplatsen på nytt från backup och jag fick då samma felmeddelande. Har tyvärr inte löst det än :( Ta bort denna raden helt. Testa den. Då får jag fel på "SessionState" istället...:) Ta din mapp i IIS, klicka höger musknapp. Egenskaper, Sedan kollar du på Virutell katalog, Vad säger knappen längre ner vid textrutan? (tillläpning något) Skapa? eller Tabort. Magnus, Detta var mycket märkligt, jag har varit på jobbet i fyra timmar kom hem och startade om datorn. nu fungerar det.Varför fungerar inte Web.Config?
<b>Konfigurationsfel</b>
<b>Beskrivning:</b> Ett fel inträffade när en konfigurationsfil som är nödvändig för att utföra begäran behandlades. Granska felinformationen nedan och gör nödvändiga ändringar i konfigurationsfilen.
<b>Tolkningsfelmeddelande:</b> Det är fel att använda ett avsnitt som är registrerat som allowDefinition=MachineToApplication utanför tillämpningsnivån. Felet kan uppstå av att en virtuell katalog inte är konfigurerad som ett tillämpningsprogram i IIS.
Källfel:
Rad 37: by Microsoft that offers a single logon and core profile services for member sites.
Rad 38: -->
Rad 39: <authentication mode="None" />
Rad 40:
Rad 41:
Sv: Varför fungerar inte Web.Config?
Prova detta:
I IIS Manager, högerklicka katalogen som är rot för din webapplikation, och välj Properties. På fliken "Directory" klicka på knappen "Create".Sv: Varför fungerar inte Web.Config?
eller är det rootfilen? har du ändrat nått i den själv i så fall?
Mvh JohanSv: Varför fungerar inte Web.Config?
<authentication mode="Forms" />
</code>
Till detta
<code>
<authentication mode="None" />
</code>Sv: Varför fungerar inte Web.Config?
Vet eller har för mig att windows är satt som standard, detta för att dess HttpModul körs, anger du inget för Authentication taggarna styr Windiows mode dig rakt in baserat på IIS inställningar. Så med Windows får du ungefär samma effekt som med None...
None: Specifies no authentication. Only anonymous users are expected or applications can handle events to provide their own authentication.
Windows: Specifies Windows authentication as the default authentication mode. Use this mode when using any form of Microsoft Internet Information Services (IIS) authentication: Basic, Digest, Integrated Windows authentication (NTLM/Kerberos), or certificates.
Jag fattar inte vad det är som inte stämmer...Sv: Varför fungerar inte Web.Config?
Så du får fel vad du än gör? Då måste du ha gjort något mera, någon annan inställning, svårt att svara på vad.
Jag har också kompilerat den.Sv: Varför fungerar inte Web.Config?
Det var en bra fråga. *Sitter och ser dum ut nu*
Jag köpte en bok där det följde en utvärderingsversion av Win 2003. det är bara det att boken fick jag skicka tillbaka då det var allvarliga tryckfel i den. jag har inte fått den nya och vet inte var jag ställer in detta...Sv: Varför fungerar inte Web.Config?
Prova att installera om ASP.NET genom att köra
<info>
aspnet_regiis.exe -i
</info>
från kommando prompten. Du hittar den i C:\WINNT\Microsoft.NET\Framework\v1.x.xxxx\aspnet_regiis.exe
Det kanske kan lösa ditt problem.Sv: Varför fungerar inte Web.Config?
F....N vad trött jag blir på detta. Får väl vänta tills boken kommer hem. Det tar väl säkert 3 veckor, har köpt den från Amazon.com....Sv: Varför fungerar inte Web.Config?
Det är inte där du skall gå in utan i den mapp i IIS som ligger längst ner, minns ej vad den heter men den visar vilka versioner som är påslagna. Kan hända att du bara har 1.0an påslagen och inte 1.1.
Men om du har 1.1 påslaget så kör som Andreas säger (om du inte redan gjort det!)
mvh JohanSv: Varför fungerar inte Web.Config?
Just det, kör engelska Win 2003 så jag kom inte på det svenska ordet för "Web service extensions"
Så... Du har den på. Du skapar ett rent ASP .Net projekt, du kompilerar, kör och får felet?
Eller får du felet så fort du skrivit någon slags kod eller ändrat något i web.congif?
Kan du ge mig koden med ordet? gick det köra sidan innan du skrev ordet? har du kört syntaxen Andreas gav dig och testat nu efteråt? Gör det och återkom sen.
mvh JohanSv: Varför fungerar inte Web.Config?
Här är HTML-koden
<code>
<%@ Page Language="vb" AutoEventWireup="false" Codebehind="Default.aspx.vb" Inherits="TeamImm.WebForm1"%>
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML>
<HEAD>
<title>WebForm1</title>
<meta name="GENERATOR" content="Microsoft Visual Studio .NET 7.1">
<meta name="CODE_LANGUAGE" content="Visual Basic .NET 7.1">
<meta name="vs_defaultClientScript" content="JavaScript">
<meta name="vs_targetSchema" content="http://schemas.microsoft.com/intellisense/ie5">
</HEAD>
<body MS_POSITIONING="GridLayout">
<form id="Form1" method="post" runat="server">
<TABLE id="Table1" style="Z-INDEX: 101; LEFT: 8px; POSITION: absolute; TOP: 8px" cellSpacing="1"
cellPadding="1" width="300" border="1">
<TR>
<TD>Hej</TD>
</TR>
</TABLE>
</form>
</body>
</HTML>
</code>
Här är Web.Config
<code>
<?xml version="1.0" encoding="utf-8" ?>
<configuration>
<system.web>
<!-- DYNAMIC DEBUG COMPILATION
Set compilation debug="true" to insert debugging symbols (.pdb information)
into the compiled page. Because this creates a larger file that executes
more slowly, you should set this value to true only when debugging and to
false at all other times. For more information, refer to the documentation about
debugging ASP.NET files.
-->
<compilation defaultLanguage="vb" debug="true" />
<!-- CUSTOM ERROR MESSAGES
Set customErrors mode="On" or "RemoteOnly" to enable custom error messages, "Off" to disable.
Add <error> tags for each of the errors you want to handle.
"On" Always display custom (friendly) messages.
"Off" Always display detailed ASP.NET error information.
"RemoteOnly" Display custom (friendly) messages only to users not running
on the local Web server. This setting is recommended for security purposes, so
that you do not display application detail information to remote clients.
-->
<customErrors mode="RemoteOnly" />
<!-- AUTHENTICATION
This section sets the authentication policies of the application. Possible modes are "Windows",
"Forms", "Passport" and "None"
"None" No authentication is performed.
"Windows" IIS performs authentication (Basic, Digest, or Integrated Windows) according to
its settings for the application. Anonymous access must be disabled in IIS.
"Forms" You provide a custom form (Web page) for users to enter their credentials, and then
you authenticate them in your application. A user credential token is stored in a cookie.
"Passport" Authentication is performed via a centralized authentication service provided
by Microsoft that offers a single logon and core profile services for member sites.
-->
<authentication mode="Forms" />
<!-- AUTHORIZATION
This section sets the authorization policies of the application. You can allow or deny access
to application resources by user or role. Wildcards: "*" mean everyone, "?" means anonymous
(unauthenticated) users.
-->
<authorization>
<allow users="*" /> <!-- Allow all users -->
<!-- <allow users="[comma separated list of users]"
roles="[comma separated list of roles]"/>
<deny users="[comma separated list of users]"
roles="[comma separated list of roles]"/>
-->
</authorization>
<!-- APPLICATION-LEVEL TRACE LOGGING
Application-level tracing enables trace log output for every page within an application.
Set trace enabled="true" to enable application trace logging. If pageOutput="true", the
trace information will be displayed at the bottom of each page. Otherwise, you can view the
application trace log by browsing the "trace.axd" page from your web application
root.
-->
<trace enabled="false" requestLimit="10" pageOutput="false" traceMode="SortByTime" localOnly="true" />
<!-- SESSION STATE SETTINGS
By default ASP.NET uses cookies to identify which requests belong to a particular session.
If cookies are not available, a session can be tracked by adding a session identifier to the URL.
To disable cookies, set sessionState cookieless="true".
-->
<sessionState
mode="InProc"
stateConnectionString="tcpip=127.0.0.1:42424"
sqlConnectionString="data source=127.0.0.1;Trusted_Connection=yes"
cookieless="false"
timeout="20"
/>
<!-- GLOBALIZATION
This section sets the globalization settings of the application.
-->
<globalization requestEncoding="utf-8" responseEncoding="utf-8" />
</system.web>
</configuration>
</code>Sv: Varför fungerar inte Web.Config?
<authentication mode="None" />
Det måste var något med att jag inte har någon virtuell katalog i IIS. Men kollar jag där så står det "Standardprogram".Sv: Varför fungerar inte Web.Config?
Hur har du skapat ditt webprojekt? Med VS.NET eller förhand? Kan vara att du inte har en Web Application i IIS för ditt projektSv: Varför fungerar inte Web.Config?
Jag har en fråga i alla fall. Jag har partionerat hårddisken i olika partioner. Tanken är att jag ska köpa Win 2003 när testperioden har gått ut. Jag har E: som en enhet som jag ska ha webbplatser på. Jag vill dock ha dem i C:\inetpub\wwwroot som vanligt när jag utvecklar dem. Är det bara att lägga över dem på E: och skapa en webbplats där i IIS när jag är klar? Anledningen till att jag ska göra på detta sättet är att jag börjar Avancerad Webbprogrammering på högskolan i Kalmar om en vecka. Jag vill då ha en enhet med de arbeten och webbplatser vi ska göra där.
Jag ställer kanske mycket dumma frågor, men jag vet ingenting om Win 2003.