Funkar det inte att ladda upp bilder med Netscape eller Opera? Hmmm.. Magnat, Det var olika som skickades med de olika webbläsarna.......Netscape skickar inte med tex. c:\ utan bar a filnamnet.jpg. explorer skickar med c:\filnamnet.jpg.... vad gör man??????? Magnat,Netscape Opera ballar ur!
Jag försöker med följande kod i ASP.Net:
Dim sPath as String, colFiles As System.Web.HttpFileCollection
sPath = Server.MapPath("images\")
colFiles = System.Web.HttpContext.Current.Request.Files
System.IO.Path.ChangeExtension(sPath,Lcase(colFiles(0).FileName))
colFiles(0).SaveAs( sPath & strBildNamn )
men det funkar bara i Explorer. Kan man göra på annat sätt?Sv: Netscape Opera ballar ur!
Provade att ta bort en liten kodsnutt som jag hade:
If System.IO.Path.IsPathRooted( colFiles(0).FileName ) then
'Ok att ladda upp fil
Else
'Fel inträffade
End If
Jag tog bort koden och sen funkade allt i Opera och Netscape.
Men jag tycker att den koden borde fungera i alla webbläsare eller?????????Sv: Netscape Opera ballar ur!
Prova som Onkelborg sag, skriv ut FileName.. kan vara olika vad som skickas med kontrollerna på de olika webbläsarna.Sv: Netscape Opera ballar ur!
Sv: Netscape Opera ballar ur!
Du är bara intresserad av filnamnet va? Jag menar sökvägen som filen låg på den dator som användes för att ladda upp den är totalt ointressant. Vad du då kan använda dig av är en av de många, otroligt, bra funktionerna som finns på <b>Path</b> klassen.
I detta fallet är det <b>Path.GetFileName</b> metoden som är intressant. Den returnerar enbart filnamn + filändelse ur en sträng (med eller utan sökväg). Så innan du använder FileName så kör du det igenom metoden.
[C#]
string fileName = Path.GetFileName(colFiles[0].FileName);
[VB.NET]
Dim fileName As String = Path.GetFileName(colFiles(0).FileName)
För att använda Path klassen måste du se till att ha med System.IO namnrymnden.