Testar och leker lite med Visual 2005 och gillar det skarpt, men det är 2 saker jag inte kommer underfund med. Du kan sätta värdet med hjälp av server kod, använd Selecting eventet och sätt värdet för din Parameter till DataTime.Now. Parameterana kommer du åt via event argumentstes Command property. DefaultValue är tvärr bara ett sträng värde. Här är funktionen jag använder: Hur menar du att det inte fungerar? Jag tog en sabb titt på din kod och kunde inte se något fel. Den visar inte datalisten. Jag får inget felmeddelande och den laddar upp allt annat på sidan. Har tömt alla cookies mm för att utesluta det felet. Trycker jag på visa källa finns inte ett spår av datalisten :( Ok, jag antar att felet ligger i din fråga mot databasen, testa och starta Sql Profiler och se hur frågen som skickas till Sql server ser ut. Klipp ut frågan och klistra in den i Sql QueryAnalyzer och kör den. Om det ger ett svar tillbaka så är det något annat som är galet. Har kollat frågan mot DB, och det är inte fel på den. Det här börjar likna Twilight zone nu :( Nu löste jag det hela :) Aha, jag programmerar i C# och då behövs inte Handles för att alla "Page_" event hanteras automatiskt så jag beöver bara lägga till metoderna. Du kan också se till att det fungerar i VB:Net gemom att sätta AutoEventWireUp till true:Dessa j-a datum
Har gjort en SqlDataSource och ska villkora den med dagens datum. Får dock inte till den i selectparameters. Hur gör man?
<code>
<asp:SqlDataSource ID="SqlDataSource2" Runat="server" ConnectionString="<%$ ConnectionStrings:Masterconnection %>"
SelectCommand="SELECT * FROM [Handelse] WHERE ([Datum] >= @Datum) ORDER BY [Datum]">
<SelectParameters>
<asp:Parameter Type="DateTime" DefaultValue="DateTime" Name="Datum"></asp:Parameter>
</SelectParameters>
</asp:SqlDataSource>
</code>
Sen märkte jag att den vägrade köra datalisten när jag skulle göra det via en databindning i Page_Load. Hoppas det kommer i framtiden. Kan kanske bero på att det är en beta.Sv: Dessa j-a datum
Du skulle även sätta värdet för parametern i Page_Load:
SqlDataSource1.SelectParameters["MyParamName"].DefaultValue = value;
Du ska utan problem kunna köra databining i Page_Loac utan probelm. Om du skickar exempel på hur du går tillvaäga så ska jag se om du gör något fel.
/Fredrik Normén NSQUARED2
http://fredrik.nsquared2.comSv: Dessa j-a datum
<code>
Function getInfo() As System.Data.DataSet
Dim datum As DateTime = DateTime.Now()
Dim connectionString As String = "server='(local)'; trusted_connection=true; database='db'"
Dim dbConnection As System.Data.IDbConnection = New System.Data.SqlClient.SqlConnection(connectionString)
Dim queryString As String = "SELECT [bestall].* FROM [bestall] WHERE ([bestall].[Datum] = @Datum)"
Dim dbCommand As System.Data.IDbCommand = New System.Data.SqlClient.SqlCommand
dbCommand.CommandText = queryString
dbCommand.Connection = dbConnection
Dim dbParam_datum As System.Data.IDataParameter = New System.Data.SqlClient.SqlParameter
dbParam_datum.ParameterName = "@Datum"
dbParam_datum.Value = datum
dbParam_datum.DbType = System.Data.DbType.DateTime
dbCommand.Parameters.Add(dbParam_datum)
Dim dataAdapter As System.Data.IDbDataAdapter = New System.Data.SqlClient.SqlDataAdapter
dataAdapter.SelectCommand = dbCommand
Dim dataSet As System.Data.DataSet = New System.Data.DataSet
dataAdapter.Fill(dataSet)
Return dataSet
End Function
</code>
Sen skapar jag en Page_Load som ser ut så här:
<code>
Sub Page_Load()
DataList1.DataSource = getInfo()
DataList1.DataBind()
End Sub
</code>
Till slut då så har jag datalisten som ser ut som följer:
<code>
<asp:DataList ID="DataList1" Runat="server"
<ItemTemplate>
<table style="font-size: 10pt; width: 248px; height: 76px" cellspacing="0" cellpadding="0"
border="0"><tr>
<td style="background-color: #ffcc00; font-weight: bold; text-decoration: underline overline;">
<%# Eval("Rubrik") %>
</td>
</tr>
<tr>
<td style="background-color: #ffcc00">
<%# Eval("Datum") %>
</td>
</tr>
<tr>
<td height="10">
</td>
</tr>
<tr>
<td>
<%# Eval("Händelse") %>
</td>
</tr></table>
</ItemTemplate>
<HeaderTemplate>
<asp:Label ID="Label1" Runat="server" Font-Bold="True" Text="Mitt schema närmaste tiden"
Font-Size="10pt"></asp:Label>
<br />
</HeaderTemplate>
</asp:DataList>
</code>
Av någon anledning fungerar inte detta, det har det gjort innan. Hoppas ni kan hjälpa mig :)Sv: Dessa j-a datum
Och Where-villkoret är korrekt det medSv: Dessa j-a datum
Sv: Dessa j-a datum
Den var kinkig i Page_Load:
<code>
Sub Page_Load(ByVal sender As Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Me.Load
</code>
Var tvungen att ha allt detta med. Tack för hjälpen i alla fall :)Sv: Dessa j-a datum
<%@Page AutoEventWireUp=True %> alla "Page_" eventen kommer då krokas på att automatisikt, så du inte behöver använda Handles.
Jag tror att VB.Net kommer att fungera på samma sätt som C#, att AutoEventWireUp är true som standard i final versionen.
http://fredrik.nsquared2.com