Vill visa resultat i tabell där inte datat direkt kommer i strukturerad tabellform. Vid varje "körning" skall tabellen (DataGrid'en) ökas på med en ny resultatrad. En datagrid kan du inte fylla med data direkt utan du måste ha en datasource Tack för det svaret. Kan du inte bara sätta tabellen som datasource när du är klar med tabellen. Om du sätter AutoGenerateColumns till true för griden kommer du att få med alla kolumner som finns i tabellen.Bygga "dynamisk" DataGrid...???
Skall försöka förtydliga mig.
När applikationen startas är resultattabellen tom och ser ut (exempelvis) så här:
ID | Namn | Area |
---------------------------
När man sedan gör en "körning" av själva applikationen görs en del beräkningar med mera mumbo jumbo och slutresultatet kommer från 3 skilda strängar. Det är dessa tre strängar (ID, Namn och Längd) som sedan skall stoppas in på ny rad i tabellen (DataGrid'en).
Det skall alltså se ut så här:
ID | Namn | Area |
------------------------------------
22 | P-plats | 230 | ta bort
Efter en yttligare en ny körning:
ID | Namn | Area |
------------------------------------
22 | P-plats | 230 | ta bort
51 | Gräsyt | 101 | ta bort
etc. etc. (ni fattar)
Jag vill använda ett 'DataGrid' för detta eftersom jag antar att det passar bäst för ändamålet.
Men jag lyckas banne mig inte hitta någon bra lösning för att dynamiskt lägga till nya rader till DataGrid'en allt eftersom.
Fastnar (pga. okunskap) vid hur jag skall använda mig utav 'DataGrid1.DataSource'.
Antar att jag måste göra om de tre delresultaten (strängarna) till en array och använda DataSet för att "ladda" mitt DataGrid?
Eller finns dett bättre lösningar?
Som sagt, förslag mottages gärna!
Hoppas min problemuppställning är begriplig, fråga annars...Sv: Bygga "dynamisk" DataGrid...???
dvs du måste fylla något annat som du sedan binder datagridden till.
Typ ett Dataset, eller nåt annat.
En datagrid blir ju på klientsidan en HTML-tabell.
Jag tycker i ditt fall att det skulle vara enklast att bygga upp en HTML-tabell dynamsikt.
Antingen genom att använda HtmlTable objektet.
Eller helt enkelt så som man gjorde förr i tiden
Response.Write ("<TR>")
Response.Write ("<TD>")
Response.Write (minForstaCellDataInteger + 10)
Response.Write ("</TD>")
osv.
Detta blir grymt mycket snabbare än att fylla ett dataset och sen binda det till en grid.
Du kan även använda HtmlTextWriter om du tycker att det underlättar.
Eller System.Text.Stringbuilder om du ska vara riktigt optimal.
OlaSv: Bygga "dynamisk" DataGrid...???
Var faktiskt inne på att "bygga" tabellen själv först just med stringbuilder.
Men nää, tänkte att nu jäklar ska jag lära mig behärska de nya möjligheterna med ASP.NET.
Som vanlligt är det enklaste det bästa...
Men sedan var det också rätt smidigt att ha allt i en DataGrid då jag skall kunna exportera allt till Excel.
Men det finns ju andra lösningar till det också.Sv: Bygga "dynamisk" DataGrid...???