Hej, Nisse, Tack det, var precis ett sånt exempel som jag ville ha, vad man skulle använda. Nisse. tomt svar från databas
Hur kollar man att man inte får någon träff från en databas.
från en access databas kan vi säga att jag skall ta ut en emailadress.
För en såndär automatisk "skickalösenordsfunktion"
det vill säga
Select email from tblUser where email = "det som är skrivet i en textbox"
nu till själva poängen... Hur kollar jag bäst att den email adressen som jag skrev in i textboxen inte finns i databasen?Sv: tomt svar från databas
Har du gått mot databasen förut? För du får tomt svar om den inte kan hitta den post du frågar efter.
Du kan exempelvis nyttja OldbDataReader och kolla om den har några rader. HasRows heter propertyn om jag inte har helt fel (hinner inte kolla upp namnet nu, tog det från huvudet, men något i den stilen).
Jag föredrar att du söker på forumet efter ADO .Net eller på nätet efter artiklar hur du kopplar dig mot Accessdatavbas ellers sql servern om du inte redan kan detta.
Mvh JohanSv: tomt svar från databas
Däremot kan jag koppla till databas, annars hade det väl inte varit någon idé att kolla om det var ett tomt svar :)Sv: tomt svar från databas
;-) sant, men man vet ju aldrig då jag tycker det är rätt självklar property att nyttja om man kan APIerna. Fast o andra sidan är det inte lätt att ha alltt i huvudet heller. Hoppas det löser sig.
mvh Johan