Hej! Har tre små frågor angående om datagrid i ASP.NET. Det är så att jag använder en datagrid till att visa information från en datareader som hämtar information från en databas. Har jag rätt om jag säger att du bara laddar data ifrån databasen vid första anropet? Det är så att jag har en funktion som lägger in nya värden i databasen, sedan har jag en knapp som utför hela databaskopplingen igen, en ny datareader skapas och laddas med data från databasen. Datagriden får nya uppgifter från datareadern. Men när jag trycker på knappen så får jag inte nya information på datagriden, tvärtom, hela datagriden visar inget förutom kolumnrubrikerna. Jag har hittat felet, det är datareadern som strular, av någon anledning så läser den inte första raden från tabellen, på så sätt uppfattar datagriden att datareadern är tom och visar inget. Den läser alltid alla rader...Uppdatera en datagrid i ASP.NET?
Denna datagrid beteer sig så himla konstig, första gången man kör sidan så fungerar den fint, visar exakt vad som ska visas från datareader. När man lägger till information i databasen så visar datagriden endast informationen som den visade första gången, oavsett hur många gånger man uppdaterar sidan med F5 eller med commandon response.buffer= false. På vissa tillfällen visar den bara rubrikerna på datagriden.
Så min första fråga är, ska en datagrid bete sig så här?
Andra fråga: expandar datagridens kolumnbredd av sig själv, baserad efter informationslängden den ska visa? Eller visar den bara rubrikerna när den inte klarar av att ha mera tecken i en cell?
Min tredje och sista fråga: finns det nån som kan visa, ge tips, berätta hur jag ska lösa detta?
Jag jobbar med VB.NET som utvecklingspråket på ASP.NET sidan.
MVH
Tony
Sv: Uppdatera en datagrid i ASP.NET?
Sv: Uppdatera en datagrid i ASP.NET?
Denna knapp utför exakt samma kod som det koden som finns när datagriden laddas upp första gången.
Vad kan felet ligga? Måste man eller kan man rensa buffret på IE eller min IIS på nåt sätt så att den inte behåller samma information hela tiden? Jag har provat med F5 och response.buffer = false.Sv: Uppdatera en datagrid i ASP.NET?
Finns det nån sätt att lösa detta? Att få datareadern att läsa även första raden från tabellen? Just nu kan jag tänka mig att slänga in en rad oväsentlig info på första raden i DB tabellen. Men det måste väl gå att justera datareadern så att den läser även första raden?Sv: Uppdatera en datagrid i ASP.NET?
Kan vi få se koden som läser? Misstänker att du gör något i stil med
if(dr.Read()) then 'Läser första raden
do while dr.Read() 'Läser andra, tredje, fjärde osv.
loop
end if