Tjena ska göra en enkel sida som ska läsa upp data från databas och också spara ner kundinformation. Ska använda mig av ASP.NET och C#. Undrar lite om design jag ska använda mig av fyra aspx sidor vad är det för fördel att infoga ascx(User control) i aspx sidorna. Hur gör man med databas frågorna ska man skapa en C# class som kopplar mot databas och har en metod som tar en SQLfråga som parameter? Såg även att Johan hade gjort en lösning med att skicka objekt mellan aspx och C# classen tror jag. Jaja löser det väl har inte gett mig in i kodandet än med skulle vilja göra en snygg lösning och är tacksam för förslag. Jag tycker du ska använda hmm... det är ingen lätt sak att säga vad som är rätt och fel, går knappt alls. Det finns bara en massa olika sätt att göra saker på. Visst finns det många saker att göra samma sak på. Har kollat lite på vattenhålet MSDN och hittat lite bra artiklar ska försöka traggla lite. Undrar lite över ditt förslag ds = obj.GetUsers(); vad gör den metoden skapar den en koppling och skapar en sqlsträng och levererar ett Dataset med data eller??Design för enkel sida med koppling till databas
Tja /STefan Sv: Design för enkel sida med koppling till databas
MS Data Access Application Block
till att börja med
och använda datareadern för bästa prestanda.
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dnpag/html/ServiceAgg.asp
OlaSv: Design för enkel sida med koppling till databas
Lite tips, skapa olika objekt som returnerar ArrayLists och Datasets, alltså inga SQLfrågor ska tillåtas, det minimerar risken för misstag samt att det är mer OOAD-riktigt typ.
Ex:
ds = obj.GetUsers(); //rätt
ds = obj.RunSQL("SELECT * FROM users"); //Fel
UserControls ska du definitivt använda, det är smidigare och snabbare än att smälla in includes lite överallt. Dessutom går det att bygga ut logiken nästan hur mycket som helst i dem, varför de kan göra mer än att bara visa länkar och loggor i sidhuvuden/sidfötter.
MS App Datablock har jag själv inte använt, men de som har använt det, rekommenderar det varmt.Sv: Design för enkel sida med koppling till databas
MVH Stefan Ljungstedt