Hej, 1:jäpp du måste alltid kompilera om om du gjort ändringar i .vb filen. >1:jäpp du måste alltid kompilera om om du gjort ändringar i .vb filen. Ja, du måste kompilera till DLL-filer i ASP.NET >Ja, du måste kompilera till DLL-filer i ASP.NET Ja, man kan göra så, att man får det kompilerat automatiskt. Nja... Kolla in den här länken om du vill kunna compilera 'on-the-fly' utan att använda Visual Studio: Tack för alla svar!Hur fungerar ASP.NET igentligen?
Har bara programmerat i ASP, så igår när jag var tvungen att felsöka en ASP.NET sajt så märkte jag en del saker som jag undrar över....
1, Jag försökte ändra i en .aspx.vb fil men inget hände, alltså ändringarna gjorde ingen skillnad.
Hittade då alternativet BUILD i VS.NET vilket jag körde å då slog förändringarna. Märkte samtidigt
att .dll:ens fildatum ändrades och respektive aspx.vb filer. Måste man alltid kompilera om när man har gjort
ändringar? Varför?
2, Vilka filer är det som behövs? Jag flyttade .aspx .aspx.vb och dll:en o det verkade räcka.
3, Om det är så att man måste kompilera ASP.NET sidorna kan man då bara utveckla i s.k "dyra"
utvecklarmiljöer typ VS.NET ? Jag har alltid använt PrimalScript från Sapien när jag gjort ASP och
vbscript, vilken e hyffsad billig (1200:-). Känns ju jobbit om man ska börja med .NET måste vara
tvungen att köpa ett dyrt programpaket som man kanske inte använder fullt ut.
Mvh
.LasseSv: Hur fungerar ASP.NET igentligen?
2: I princip är det "bara" .aspx, .vb och dll:en som behövs. På servern behöver du endast .aspx filen och dll:en. Möjligheten finns att slopa .vb filen och lägga koden direkt i .aspx filen men detta rekomenderas inte.
3: Nu kommer du ännu billigare undan. Du behöver nämligen inte lägga ut ett öre på utvecklingsverktyg. NET Framework e gratis. Detta innehåller alla verktyg du behöver. Kan vara lite svårt att få till gränssnitt utan en editor för detta, men det finns flera som är gratis. Ex webmatrix.
//FreddeSv: Hur fungerar ASP.NET igentligen?
>2: I princip är det "bara" .aspx, .vb och dll:en som behövs. På servern behöver du endast .aspx filen och dll:en. Möjligheten finns att slopa .vb filen och lägga koden direkt i .aspx filen men detta rekomenderas inte.
.vb-filen behövs inte om du kompilerar till en dll. Det finns två sätt att köra codebehind på; dels genom att använda okompilerad .vb-fil och dels en kompilerad dll.
>3: Nu kommer du ännu billigare undan. Du behöver nämligen inte lägga ut ett öre på utvecklingsverktyg. NET Framework e gratis. Detta innehåller alla verktyg du behöver. Kan vara lite svårt att få till gränssnitt utan en editor för detta, men det finns flera som är gratis. Ex webmatrix. Sv: Hur fungerar ASP.NET igentligen?
(om du kör codebehind vilket rekommenderas)
Detta för att dotnet är kompilerande, inte interpreterande som gamla ASP/VBScript är.
Du behöver inte VS.NET utan det räcker med .NET Framework SDK som är gratis,
.vb kodfiler kompilerar du i så fall med cmd-line programmet vbc.exe som följer med SDK:n.
Det underlättar om du gör en bat fil för det.
C# kompileras på motsvarande sätt med csc.exe.
OlaSv: Hur fungerar ASP.NET igentligen?
>(om du kör codebehind vilket rekommenderas)
>Detta för att dotnet är kompilerande, inte interpreterande som gamla ASP/VBScript är.
>
>Du behöver inte VS.NET utan det räcker med .NET Framework SDK som är gratis,
>.vb kodfiler kompilerar du i så fall med cmd-line programmet vbc.exe som följer med SDK:n.
>Det underlättar om du gör en bat fil för det.
>C# kompileras på motsvarande sätt med csc.exe.
>
>
>Ola
Hm... Du måste inte kompilera; finns två sätt att köra codebehind på. En med dll och en med bara *.vb
vbc.exe följer med .net framework, sdk:n är inget måste. dock bra pga. hjälpfiler + andra verktygSv: Hur fungerar ASP.NET igentligen?
Det är lika kompilerat för det.. :)Sv: Hur fungerar ASP.NET igentligen?
>Ja, du måste kompilera till DLL-filer i ASP.NET
>(om du kör codebehind vilket rekommenderas)
Jag har aldrig påstått att det inte är kompilerat, bara att du inte behöver kompilera själv beroende på val av codebehindSv: Hur fungerar ASP.NET igentligen?
http://www.asp101.com/articles/john/codebehindnovs/default.aspSv: Hur fungerar ASP.NET igentligen?
Nu förstår jag varför det blev som det blev. :-)
.Lasse