Hej! <b>Får fel som jag inte fattar alls.</b> ok, det skulle nog underlätta ja. Här är felkoden: <info> Hej, jag använder Visual Studio .Net som utvecklingsverktyg och har VB.NET som codebehind. 1. Servern MÅSTE ha IIS och .NET. Tack för den utförliga beskrivningen! Hej, nu så har jag gjort enligt listan men jag får samma fel som i början, den klagar på en fil som heter web.config. Kolla så att du gjort applikationens rotmapp till Virtual i IIS. Hej, jag har kollat så att applikationens rotmap är virtual i IIS, "beyond applicaton level" borde tyda på att mappen inte alls är virtual.testkörning på servern
Det är så att jag har skapat en massa asp.net sidor på min dator. Dem fungerar fint men när jag lägger upp det på min server så går dem inte att köra alls. Får fel som jag inte fattar alls. Jag har inte gjort nåt med servern än. Ska man ändra på nån fil nu så att asp.net sidorna fattar att den körs från en annan
server? Måste man kompilera nåt innan man lägger upp filerna på servern?
Jag har bara kopierat min arbetsmapp till servern.
MVH
TonySv: testkörning på servern
Om du skriver felmeddelandet här kan det ju finnas andra som förstår det...
/JohaSv: testkörning på servern
Server Error in '/' Application.
--------------------------------------------------------------------------------
Configuration Error
Description: An error occurred during the processing of a configuration file required to service this request. Please review the specific error details below and modify your configuration file appropriately.
Parser Error Message: It is an error to use a section registered as allowDefinition='MachineToApplication' beyond application level. This error can be caused by a virtual directory not being configured as an application in IIS.
Source Error:
Line 19: "Forms", "Passport" and "None"
Line 20: -->
Line 21: <authentication mode="Windows"/>
Line 22: <!-- AUTHORIZATION
Line 23: This section sets the authorization policies of the application. You can allow or deny access
Source File: D:\takovagg\test.habo\web.config Line: 21
--------------------------------------------------------------------------------
Version Information: Microsoft .NET Framework Version:1.1.4322.573; ASP.NET Version:1.1.4322.573
MVH
This error can be caused by a virtual directory not being configured as an application in IIS.
</info>
Katalogen som du lagt dina filer i måste vara ett Virtual directory i IIS så kolla att du gjort så.
Vad använder du för program för att skapa dina filer?
Om du bara har .aspx sidor med vb.net, eller C# kod i så behöver du inte kompilera. Om du har .aspx och .aspx.vb kod, dvs codebehind så måste du kompilera först, eller köra .vb filerna som src.
Rekommenderar att du använder ett program för att bygga dina applikationer. Visual Studio .NET är såklart bäst för detta men kostar en del. Web Matrix och #develop är gratis.Sv: testkörning på servern
Som jag förstår nu så ska jag alltså ha en IIS på min server. Sen så ska jag kompilera mina aspx.vb filer först innan jag kopierar till min server, stämmer det?
Efter jag har kompilerat aspx.vb filerna, vad är det jag ska kopiera till servern?
MVH
2. Katalogen som projektet skall köras i MÅSTE göras till virtual directory i IIS
3. Det som skall kopieras är alla .aspx filer. Dessa lägger du i den struktur du har byggt med.
4. Alla .dll filer skall också kopieras över och läggas i en mapp som heter bin och som skall ligga i den katalog du lägger resten av filerna i.
Men eftersom du kör VS.NET så finns det ett enklare sätt att kopiera projektet.
Markera projektet i Solution Explorer.
I menyn välj Project/Copy Project
Som destination anger du en ny mapp på din utvecklingsburk, t.ex. mittprojekt_kopia
Välj "Only files needed to run this application"
Tryck OK
Nu när du ska kopiera upp allt till servern så tar du bara allt som ligger i mittprojekt_kopia mappen.
OBS, du måste fortfarande ha en mapp på servern som är gjord till virtual directory i IIS.Sv: testkörning på servern
Jag ska följa punkt för punkt nu, återkommer när jag har utfört allt.
MVH
Configuration Error
Description: An error occurred during the processing of a configuration file required to service this request. Please review the specific error details below and modify your configuration file appropriately.
Parser Error Message: It is an error to use a section registered as allowDefinition='MachineToApplication' beyond application level. This error can be caused by a virtual directory not being configured as an application in IIS.
Source Error:
Line 19: "Forms", "Passport" and "None"
Line 20: -->
Line 21: <authentication mode="Windows"/>
Line 22: <!-- AUTHORIZATION
Line 23: This section sets the authorization policies of the application. You can allow or deny access
Source File: D:\vaggotak\test.habo\web.config Line: 21
Det är alltså en configurations fil man ska ändra på va? Men vad är det för inställningar man ska göra? Kan någon hjälpa mig? Guida mig igenom configurationen.
MVH
Kolla sedan hur dina säkerhetsinställningar är i IIS och på mappen i utforskaren.
Du kan ändra
<authentication mode="Windows"/>
Till
<authentication mode="Forms"/>Sv: testkörning på servern
sen så har jag testat med att ändra på
<authentication mode="Windows"/>
Till
<authentication mode="Forms"/>
o får samma fel:
It is an error to use a section registered as allowDefinition='MachineToApplication' beyond application level. This error can be caused by a virtual directory not being configured as an application in IIS.
Några andra tips som jag kan titta på?
MVH
Hur ser ditt träd ut i IIS?
Ska vara:
/wwwroot/mittprojekt/
Och där ska mittprojekt vara virtual. I den mappen ska sedan web.config och bin-mappen ligga.