Hej, Eller syftas det på en forumsapplikation byggd i .net med mySql som databas? > "Databaser" här kanske... ASP.NET Forums finns ju med källkod. Vet inte om de redan har förberett stöd för mySql men om de inte har det kan du ju fixa till det själv. Har hittat flera forum för MSSQL och tänk och konvertera till MySQL. Problemmet är att i dom jag har tittat på har det funnit en hel del SP som jag inte känner för att hålla på att ändra på. Det är till ett hobby projekt och där vill jag inte lägga ner många timmar om det nu går att hitta något som är klart. Det tråkiga är att jag sprang på ett av en slump för ca en månad sen men jag tog tyvärr inget bokmärke... :-( VArför måste du ha MySQL? Vi kör med Windows 2003 Web edition. Skulle kunna köpa MSSQL licens men det går inte installera MSSQL på Web edition. MSDE (SQL Server Desktop) går att köra (och får köras) på Windows 2003 Web Edition, så du kan med friskt mod tanka hem asp.net forum applikationen och bara köra på! Men då får man inte använda andra operativsystem än Microsoft Windows när man besöker forumet. >MSDE (SQL Server Desktop) går att köra (och får köras) på Windows 2003 Web Edition, Du får skriva: Njae, hyfsad på engelska och lite logiskt tänkande Ur licensvillkoren: Ur "Stora engelsk-svenska ordboken" (Esselte Studium, ISBN 91-24-29824-7) läser jag att <b>conjunction</b> betyder <b>förbindelse</b> eller <b>kombination</b> och att <b>in conjunction with</b> betyder <b>i samverkan med</b>. För det första verkar det som om du fått ett generellt licensavtal som du refererar till. Kan ej hitta den meningen i licensvillkoren till MSDE. Precis vad jag menar... Exakt, men vidare är det svårt för dem att hävda något annat. Det skulle vara svårt att lämna en applikation som har stöd för MS, linux och alla dess Dist, UNIX mm mm. <b>För det första verkar det som om du fått ett generellt licensavtal som du refererar till. Kan ej hitta den meningen i licensvillkoren till MSDE.</b> Som sagt, det verkar vara generellt skrivet (har inte haft tid att kolla länken). Jag kollade licensavtalet som kommer upp vid installation, och det säger inget om det du skriver.Forum med MySQL
Letar efter ett .net forum där man använder MySQL. Någon som har tips?
/Janne
Sv: Forum med MySQL
:-) Skojig kille.
Jag vill själv sätta upp ett forum där vi använder MySQL. Letar efter kod att ladda ner och installera på vår egen burk.
Patrik: Japp!
/JanneSv: Forum med MySQL
Ska dock titta på ASP.NET Forumet och se om det fungerar.
Ingen som har ett tips annars?
MSDE är ju också gratis, visserligen på windowsmiljö, men...
...eller skall du köra mono på Linux också?
/mickeSv: Forum med MySQL
Förstår inte hur MS tänker där. Vi har flera kunder som har Web edition och dom har inte lust att byta OS på maskinerna så det blir MySQL istället. Vi styr flera projekt mot MySQL nu. Kunden blir nöjd eftersom det blir billigare. Sen håller vi på med några projekt där vi utvecklar webapplikationer med MySQL och det är lättare att sälja eftersom det blir billigare för slutkunden. Det var genom att MS stoppade MSSQL på web edition som vi på allvar fick upp ögorna för MySQL.
Ang forumet så är det som jag tidigare nämnde ett lite hobby projekt så där vill jag bara dra igång det. Eventuellt tar vi en Access databas. Det är inte stort forum så det spelar ingen roll. Men det skulle vara roligt att kunna hitta ett för MySQL. Man vet ju inte vad som finns i framtiden. :-)
Söker vidare, hittar jag något så återkommer jag givetvis.
MSDE är gratis och helt enkelt en microversion av SQL Server.
Ur licensvillkoren:
<b>that the Redistributables only operate in conjunction with Microsoft Windows platforms;</b>Sv: Forum med MySQL
Det hade jag missat. Måste genast testa. Tacka för detta. :-)
Skulle det vara så att besökaren också måste ha Windows så får jag väl tala om det på sida... ;-)
Tackar för era tankar. Nu ska det lekas!
Om du ej kan se detta meddelande måste du installera Windows!
:)Sv: Forum med MySQL
Du kan ju inte pröjsa licens för varje besökare från internet, då skulle ju ingen ha råd att ha en sida.Sv: Forum med MySQL
<b>that the Redistributables only operate in conjunction with Microsoft Windows platforms;</b>
Du får alltså inte köra asp.net kod från en linux-burk och använda MSDE gratis, men om din asp.net-kod går på en Windows 2003 Server, så körs ju "the Redistributables" på en "Windows Platform" - eller???
Besökarens webbläsare arbetar i samverkan med besökarens operativsystem, som i vårt scenario är GNU/Linux, en icke-Microsoft Windows-plattform. Besökarens webbläsare arbetar även i samverkan med den besökta sidan (via webbservern). Och den besökta sidan arbetar (i vårt scenario) i samverkan med MSDE. Alltså arbetar MSDE i samverkan med besökarens operativsystem.
Varför tror ni att Microsoft inte har skrivit "in <b>direct</b> conjunction with" eller "<b>on</b> a Microsoft Windows platform"? Jo, för att täcka även ovanstående fall.Sv: Forum med MySQL
Sen är MSDE en applikation. Den kan enbart köras på den dator där den är installerad. Du kan få den att utföra vissa kommandon med hjälp av vissa anrop. Det är just det som kallas serverteknik. Du går in på en sida, gör en förfrågan som sen datorn där MSDE är installerat utför. Din dator kör inte den applikationen. Lika lite som du kan köra DOOM 3 på en dator genom att skriva in IP-numret till den dator som har spelet.
I en serverteknik så är det du kör (när du kommer till en hemsida t.ex.) en html-kod, även om den är skriven i ASP.NET. Det Som händer är att du gör en förfrågan till en server och servern svarar då med en html-kod (ibland javascript också). Så vitt jag vet så har alla webbaserade applikationer stöd för det, och kan därmed ta del av funktionerna på sidan.
Vad MS menar är att du inte kan installera MSDE på Linux t.ex.Sv: Forum med MySQL
Jag tolkar det som så: Jag får köra MSDE om KODEN som hämtar data går på en MS-burk.
Det är ju bara att kolla. Testa att ladda hem/läsa om Web Matrix (Gratisverktyg) -- då har du rätt att köra MSDE som bas för alla applikationer som du skrivit, i.o.m. att Matrixen är ett MS-verktyg. Samma regler gäller för VS.NET.
MSDE 2000 Redistribution End-User License Agreement (EULA):
http://download.microsoft.com/download/d/1/4/d14a40a7-a443-4172-a761-985bd6424538/MSDE_redist_EULA.doc
Fast Jan kanske inte skulle distribuera MSDE?
Och du behöver inte gå igenom vad server och klient innebär, Hasse. Det vet jag.
<b>Vad MS menar är att du inte kan installera MSDE på Linux t.ex.</b>
Varför skriver de då "in conjunction with", inte "on"?Sv: Forum med MySQL
Sen kan det vara intressant för andra att veta skillnaden mellan klient och server.