Hej! AnvändDatabasanslutnings hastighet
Vi har en helt nytt kluster med Oracle-servrar. 6 st servrar som jobbar ihop.
Vi har en webb-applikation som utvecklades för SQL server men som jag nu har ändrat datalagren så att det fungerar mot Oracle. Inga problem med funktionaliteten.
Problemet är att allt går mycket trögare sedan vi bytte databas. Finns det något bra sätt att mäta hastigheten mot databas? Hur gör man?
Tacksam för idéer!
peterSv: Databasanslutnings hastighet
".NET Framework Data Provider for Oracle to Improve .NET Application Performance"
Gör du det?
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dndotnet/html/manprooracperf.asp
Jag upplever generellt att Oracle är segare jag med...
Tror det mest beror på att:
- MS utvecklare är bättre på att använda optimala kopplingar till MS SQL, och man använder inte det bästa som finns för Oracle eftersom man inte kan det lika bra..
- Microsoft är duktiga på att lyfta fram verktyg o klasser som är bra mot SQL server, MS bryr sig inte lika mycket om Oracle Performance. (inte så konstigt kanske).
- Oracleexperter växer inte på träd: många Oracle-databaser lider av dålig prestanda eftersom de som designat databaserna inte kan indexera kolumner rätt osv.. så forska där med!
- Microsofts statistik-uppsamlare och Query optimizer är klart bättre - så att om man inte indexerar nåt explicit, blir det snabbare med MS SQL eftersom man får ganska mycket prestanda automagiskt.
Ola