Hej! För alla DataGrid frågor, kolla här http://aspnet.4guysfromrolla.com/articles/040502-1.aspx. Där finns mer än vad man kan förklara här. DataGrid är en väldigt avancerad kontroll. Att den är så avancerad gör i mitt tycke också att den är mindre bra.Hantera data i en datagrid
Jag har en datagrid med data som jag vill kunna ändra genom att uppdatera samt ta bort dataposter.
Jag har läst lite artiklar och det verkar finnas lite olika sätt att göra det på (en del använder en datareader, en del ett dataset, en del skapar de via wizards och en del via koden, osv).
Jag får hur som helst inget av det att fungera.
Jag har skapat min datagrid via wizarden och lagt dit knappar för edit, delete, update men inte gett den någon datasource. I koden när sidan laddas sätter jag datagridens datasource till min datareader.
Datagriden fylls korrekt men jag får inte uppdateringarna av datat att funka.
Skulle någon kunna visa ett enkelt kodexempel för eventen för edit, delete, update?
Stort tack!
EN sak till som jag kan fråga på en gång, datareadern visar inte första raden men det beror inte på att jag innan skrivit dr.read eller liknande. Jag kollar om datareadern har poster genom en dr.hasrows och sen sätter jag datasourcen.
Några ideer?
Mvh, MartinSv: Hantera data i en datagrid
För att lösa din andra fråga angående readern som inte visar första raden behöver vi nog se lite kod.Sv: Hantera data i en datagrid
De har försökt göra för mycket, vilket är typiskt MS, när de hittar ett bra spår, älskar de att gräva upp det till en mossig sörja som ingen kan traska i...
Datagriden må var perfekt på många sätt och viss, men jag tycker den är för omständig, bökig, overkill aktig och allmänt jobbig. För en nybörjare verkar den dessutom helt omöjlig att jobba med, annat än via wizarden (som f.ö skapar världshistoriens fulaste grids). Visst kan man redigera den till olika utseenden, men man kommer inte ifrån att det känns som att jobba i seg kola när man har med griden att göra.
I de flesta fall klarar man sig faktiskt bättre med datareader (istället för datasetet) och datalist viewern.
Är det bara jag som känner att MS ofta när de gör en bra grej, gör 10 andra onödigt krångliga bara för att man inte ska tro att programmering är enkelt?
Istället för att folk ska lära sig algoritmer och strukturer (vilket enligt mig saknas oerhört mycket idag) sitter man och forskar hur en menlös datagrid ska konfas och skinas!? Vad har det med programmering att göra, NADA!
PS. Det finns en tjej som ägnat hela sin site och yrkesliv åt den här #¤!Datagriden%"#, www.datagridgirl.com.