Hej! Ersätt Felet verkar ligga i: Hej! Siffran inom paranteserna är definitivt kolumner. Vad jag vet har jag inga dolda kolumner (jag har inte gömt de själv i alla fall.... :-)Specified cast is not valid
Jag har en datagrid med följande kod;
<asp:datagrid id="dgAds" runat="server" Font-Size="X-Small" CellPadding="4" BackColor="White"
BorderWidth="1px" BorderStyle="None" BorderColor="#CC9966" CssClass="menustyle.css" Width="504px" AutoGenerateColumns="False">
<SelectedItemStyle Font-Bold="True" ForeColor="#663399" BackColor="#FFCC66"></SelectedItemStyle>
<AlternatingItemStyle BackColor="Silver"></AlternatingItemStyle>
<ItemStyle ForeColor="#FF3333" CssClass="menustyle.css" BackColor="White"></ItemStyle>
<HeaderStyle Font-Size="X-Small" Font-Bold="True" ForeColor="White" CssClass="Menustyle.css"
BackColor="#FF3333"></HeaderStyle>
<FooterStyle ForeColor="#330099" BackColor="#FFFFCC"></FooterStyle>
<Columns>
<asp:EditCommandColumn ButtonType="LinkButton" UpdateText="Uppdatera" CancelText="Ångra" EditText="Ändra"></asp:EditCommandColumn>
<asp:ButtonColumn Text="Ta bort" CommandName="Delete"></asp:ButtonColumn>
<asp:TemplateColumn HeaderText="Annons">
<ItemTemplate>
<asp:Label id=Label3 runat="server" Text='<%# DataBinder.Eval(Container, "DataItem.Code") %>'>
</asp:Label>
</ItemTemplate>
<EditItemTemplate>
<asp:TextBox id=TextBoxCode runat="server" Text='<%# DataBinder.Eval(Container, "DataItem.Code") %>'>
</asp:TextBox>
</EditItemTemplate>
</asp:TemplateColumn>
<asp:TemplateColumn HeaderText="Placering">
<ItemTemplate>
<asp:Label id=Label4 runat="server" Text='<%# DataBinder.Eval(Container, "DataItem.Adtype") %>'>
</asp:Label>
</ItemTemplate>
<EditItemTemplate>
<asp:TextBox id=TextBoxType runat="server" Text='<%# DataBinder.Eval(Container, "DataItem.Adtype") %>'>
</asp:TextBox>
</EditItemTemplate>
</asp:TemplateColumn>
</Columns>
<PagerStyle HorizontalAlign="Center" ForeColor="#330099" BackColor="#FFFFCC"></PagerStyle>
</asp:datagrid>
i codebehinden binder jag data till datagriden enligt nedan;
Function BindData
dbConnStr = "server=(local);user=sa;password=myPW;Database=MyDb;"
dbconn = New System.Data.SqlClient.SqlConnection(dbConnStr)
dbconn.Open()
strsql = "SELECT Ads.id as Id, Ads.Code as Code, Pages.PageName as Page, Ads.Adtype as AdType "
strsql = strsql + "FROM Ads INNER JOIN Pages ON Ads.pId = Pages.Id WHERE (Pages.PageName = '" + CurrentPage + "')"
Dim sqlCommand As New SqlClient.SqlCommand(strsql, dbconn)
dr = sqlCommand.ExecuteReader(CommandBehavior.CloseConnection)
Me.dgAds.Visible = True
Me.dgAds.DataSource = dr
Me.dgAds.DataKeyField = "id"
Me.dgAds.DataBind()
dr.Close()
end function
I edit eventet;
Private Sub dgAds_EditCommand(ByVal source As Object, ByVal e As System.Web.UI.WebControls.DataGridCommandEventArgs) Handles dgAds.EditCommand
Me.dgAds.DataKeyField = "id"
Me.dgAds.EditItemIndex = e.Item.ItemIndex
Call BindData()
End Sub
Och i Updateeventet;
Private Sub dgAds_UpdateCommand(ByVal source As Object, ByVal e As System.Web.UI.WebControls.DataGridCommandEventArgs) Handles dgAds.UpdateCommand
'HÄR GÅR DET FEL, meddelandet Specified cast is not valid kommer upp. Jag vet att det har att göra med att typerna missmatchar. Har jag missuppfattat vad man ska sätta inom ()
Dim txtCode As TextBox = CType(e.Item.Cells(2).Controls("TextboxCode"), TextBox)
Dim txtType As TextBox = e.Item.Cells(3).Controls("TextBoxType")
'----------------------------------------------------------------
Dim dbconn As SqlClient.SqlConnection
Dim dbConnStr As String
Dim dr As SqlClient.SqlDataReader
Dim strsql As String
dbConnStr = "server=(local);user=sa;password=MyPW;Database=MyDb;"
dbconn = New SqlClient.SqlConnection(dbConnStr)
strsql = "Update Ads Set Code = '" + CStr(txtCode.Text) + "', AdType = '" + CStr(txtType.Text) + "' WHERE id = " + CInt(ID) + ""
Dim sqlcommand As New SqlClient.SqlCommand(strsql, dbconn)
dbconn.Open()
sqlcommand.ExecuteNonQuery()
dbconn.Close()
Me.dgAds.EditItemIndex = -1
Call BindData()
End SubSv: Specified cast is not valid
<code>
Dim txtCode As TextBox = CType(e.Item.Cells(2).Controls("TextboxCode"), TextBox)
</code>
med
<code>
Dim txtCode as TextBox
Dim cell as CELL_eller_något_sådant 'Sitter på skolan, har bara webbläsaren ;)
cell = e.Item.Cells(2)
Dim o as Object
o = cell.Controls("TextboxCode")
txtCode = CType(o, TextBox)
</code>
Om du kör det där (efter lite modifiering) så brode du kunna hitta felet i koden ganska lättSv: Specified cast is not valid
<code>
' Här typar du vackert om.
' Det gör du inte här. Då returneras ingen textbox utan en Control = Fel!
Dim txtType As TextBox = e.Item.Cells(3).Controls("TextBoxType")
</code>
Ett annat sätt att typa om kan istället vara att använda metoden FindControl.
Metoden returnerar en control eller nothing. Genom det kan du utvärdera om kontrollen finns.
<code>
Dim ctrl as Control = e.Item(2).FindControl("TextboxCode")
Dim txtCode as TextBox
If not ctrl is nothing then
txtCode = CType(ctrl, TextBox)
end if
</code>
Eller så kör du omvandlinegn inline och fixar till det strängvärde du antagligen vill åt med en gång.
<code>
Dim strCode = CType(e.Item(2).FindControl("Textboxcode"), TextBox).Text
</code>Sv: Specified cast is not valid
Att jag inte typade om Dim txtType As TextBox = e.Item.Cells(3).Controls("TextBoxType") beror på att jag testat fram och tillbaka att typa och inte, osv.
Men nu har jag gjort som du föreslog;
Dim strCode = CType(e.Item.Cells(2).FindControl("TextboxCode"), TextBox).Text
Dim strType = CType(e.Item.Cells(3).FindControl("TextboxType"), TextBox).Text
men får fortfarande samma fel.
Jag undrar om jag inte missförstått hur man ska använda värdena inom ().
Är inte kolumnen längst till vänster (0) (även om den kolumnen i detta fall är edit/update-kolumnen)?
Mvh, MartinSv: Specified cast is not valid
Glöm dock inte bort att det även gäller kolumner som finns men inte syns. Om du t ex har en dold kolumn.Sv: Specified cast is not valid
I mitt fall är det edit/update-kolumnen, Delete-kolumnen, sen kommer de jag vill kunna uppdatera. Då måste väl de bli e.Item.Cells(2) resp e.Item.Cells(3)?
Mvh, Martin