Kan man på något sätt göra så att man kan visa viss text (samt htmlkod) genom att skriva: Nej, men du kan göra en UserControl som innehåller text och HTMLkod och sedan registrerar du den på din .aspx sida och för att få ut innehållet skriver du t.ex. <MyControls:myUC> Ibland är det svårt att lista ut vad man vill genomföra - men jag gör ett försök. Okej, jag undrar om ni har något bra förslag på detta: Jag skulle göra så här: För att citera mig själv Och som klickbara länkar< asp:mintext>?
<asp:minText>?Sv: < asp:mintext>?
Kolla in 4guysfromrolla.com, dom har lite artiklar om UserControls och ServerControls.Sv: < asp:mintext>?
Om du tar en helt vanlig asp-label som du exempelvis kallar lblTest och lägger den på din aspx-sida, därefter växlar till codebehind och skriver:
lbltest.text="<b>Min text som är text och html</b>"
Då har du dessa två möjligheter. Kan tänkas att jag missförstått dig dock så kom gärna med feedback om du är ute efter något annat.Sv: < asp:mintext>?
Jag ska ha en funktion att man kan blockera ipnummer.
Då skriver jag:
..lite kod för att göra en reader..
While las.read()
IF las("ip") = "mitt ip" Then
block = 1
End IF
While
1. hur får man ut användarens id?
2. Hur ska jag sedan göra så att om ens ipnummer finns så kan man inte se sidan utan bara ett meddelande: "Du kan inte komma in på denna sida pga. att du är blockerad"?
Response.end.. men hur ska jag då få en ex. label att visas med ett meddelande?
Varför ovanstående fråga var att jag skulle ha allt innehåll i något så att jag kan sätta visible = false om man är blockerad..Sv: < asp:mintext>?
En BaseClass som alla sidor ärver från.
I Baseklassen en funktion som kollar IP på följande sätt
- Kör en select-sats i databasen som tar emot ett IP-nummer och kollar om det finns i databasen. Om det finns så görs en response.redirect till en infosida att man är blockad
På de sidor som skall vara "skyddade" så läggs ett anrop till basklassens funktion.
Jag förstår inte riktigt vad du försöker göra med din Reader. Det skulle innebära att du gör ett db-anrop, hämtar alla blockade IP och sen går igenom alla IP. Otroligt dålig lösning prestandamässigt. Eftersom du ändå ska göra databasanropet så kan du lika gärna kolla om IP-numret finns i tabellen. Då blir det 1 anrop och inget behov av att loopa igenom en Reader.
Jag tycker att du ska läsa på lite om de olika sätt som finns att anropa en databas.
En användares IP får du ut med Request.UserHostAddress
Funkar dock bara om användaren inte har blockerat Request objektet. Har dom det så får du inte fram det ändå.Sv: < asp:mintext>?
<info>
Jag tycker att du ska läsa på lite om de olika sätt som finns att anropa en databas.
</info>
Om du vet vilka sätt man kan använda för att anropa en databas så vet du hur du får ut resultatet.Sv: < asp:mintext>?
http://www.w3schools.com/sql
http://www.w3schools.com/ado/
;)