Hej på er alla ! Om du har arbetat med CodeBehind(?) så krävs arvsspecifikationen för att asp.net sidan skall hitta rätt klass i din dll. jag arbetar med codebehind men jag har inte använt mig av någon dll i detta projektet. När applikationen kompileras så skapas en .dll i bin mappen. Har du flyttat över dll-filen också? Gör VS en dll av applikationen ? Ja, VS kompilerar applikationen och skapar en .dll. De filer som sedan behövs när man lägger ut applikationen är alla .aspx filer och .dll filen i bin mappen. .cs filerna behöver man inte skicka med för den koden ligger redan kompilerad i dll filen. Tackar tackar nu tändes lycktan ! Det är konstigt om det funkar när du tar bort inherits. Jag kan inte svara helt 100% att det fungerar än men sidan ger inget fel(det finns ingen data tillgänglig) Om namespacet heter fm.dev2._1508test.dk så är ju inherits rätt. Då är det bara ännu konstigare att det inte fungerar. Men det funkar alltså på din devburk? I så fall verkar det som att det är .dll filen som ligger fel. I applikationens root ska bin mappen ligga och i den .dll filen. Om din applikation ligger i t.ex. /minapp/ så ska bin mappen ligga i samma katalog som /minapp/. MEN OM minapp är gjord till virtual i IIS så ska bin-mappen ligga i /minapp/. allt fungerar på min devburk Om netupadm är virtual och inte publikationer så är netupadm applikationens root. Därför måste bin-mappen med .dll filen ligga i netupadm. web.config och global.asax ska också ligga där. tackar ! super tack för hjälpen !inherits fråga /problem
Jag har utvecklat en webapplikation i VS.Net 2003 (en solution).
På utveklings miljön har det inte varit några problem men
när jag tankade upp applikationen på kundens server så fungerade
den inte om jag hade med inherits i "page headern(page language="C#" osv )".
varför blir det på detta visset ?
Finns det någon typ av vertyg för att lösa detta eller ?
Det hade varit super bra om någon kan förklara detta och hur man kan lösa/tänka
för att fixa detta .
mvh
Jörgen EkstrandSv: inherits fråga /problem
Sv: inherits fråga /problem
Är det något som VS.Net gör med applikationen , när den kompilera applikationen (F5:start debug) ?Sv: inherits fråga /problem
Inherits måste vara med i Page så att .aspx filen ska veta vilken .cs fil som används som code-behind.Sv: inherits fråga /problem
ja hela solution:en tankade jag upp som den var på utvecklingsmiljön.
Codebehind="WebForm1.aspx.cs"
Inherits="fm.dev2._1508test.dk.WebForm1"
fm.dev2._1508test.dk. detta förstår jag inte ?
dev2 e heter utvecklings servern fm måste va applikations namnet?(foldern)
men varför gör VS detta ?Sv: inherits fråga /problem
När du skapar ett webform så ska Codebehind och Inherits läggas in automatiskt i .aspx headern. Det som du fått fram ser konstigt ut. Har aldrig sett något liknande. Om man ska tolka det så har du en namnrymd som heter fm. I denna finns en namnrymd som heter dev2, osv...
Ett annat tips som jag nämnt i några andra trådar är att när du ska flytta en applikation till liveservern så kan du markera ditt projekt i Solution Explorer i VS. I menyn väljer du Project/Copy Project. Destinationen kan du sätta adressen till liveservern om du har FrontPage på den servern. Sen väljer du "Only files needed" så kopieras bara de filer som behövs för att köra applikationen.
Att inte ladda upp .cs filerna är bra när man t.ex. lägger ut en applikation åt en kund men inte vill att de ska komma åt .cs koden. Det går ju fortfarande att köra en reverse på .dll filerna men ändå.Sv: inherits fråga /problem
mycket coolt !
min aspx fil ser ut så här
<%@ Page language="c#" Codebehind="WebForm1.aspx.cs" AutoEventWireup="false" Inherits="fm.dev2._1508test.dk.WebForm1" %>
när jag kör detta på liveservern så får jag ett fel men när jag tar bort Inherits så verkar det som att
det fungerar !? Sv: inherits fråga /problem
Hur ser din .cs fil ut, och i egenskaperna på projektet, står det något på rootnamespace?Sv: inherits fråga /problem
namespacen i .cs filen är = fm.dev2._1508test.dk och classen heter WebForm1
du menar properties i solution explorern ?
isåfall default namespace är samma som namespacet i .cs filen (fm.dev2._1508test.dk)
och så även assemly name.
Startup object är (Not set)Sv: inherits fråga /problem
Sv: inherits fråga /problem
strukturen på servern ser ut enligt följande /netupadm/publikationer/
publikationer är min applikation och där finns bin foldern, ska den flyttas (till netupadm bin foldern)
och webconfig skall in i netupadm ?
jag har en Web Referance folder som nu ligger i publikationer.Sv: inherits fråga /problem
Sen borde det fungera.Sv: inherits fråga /problem
nu e det bara att vänta på data till appliaktion på liveservern.
Jag har lärt mej en del.
mvh
Jörgen