Om jag har en fil liknande denna: menar du typ så här? Tror nog att du missförstår mig. Tror nog att du missförstår mig. En lösning är att använda StreamReader, StreamWriter. Okej, jag har inte läst någonting om just de du nämde, inte så lätt att hitta en bra topic av alla 500 jag får fram jag jag söker. MSDN, en .Net utvecklares bästa vän. Hmm, svårt att htta det man söker, ska jag kolla på steamwriter, kan den "komponenten" (vad det nu kallas) ändra en enskild rad i en fil? Det du behöver göra är att läsa på vad System.IO kan erbjuda och de namnrymnder, metoder och klasser som finns har för funktion. Om det går bra så har jag en till fråga:Ersätta en viss rad
hej = true
hej2 = "mitt meddelande här"
hej3 = true
Hur ska man göra för att ändra "hej2"'s meddelande till "hejdå"?
Går det överhuvud taget göra detta?Sv: Ersätta en viss rad
[code vb]
Dim Hej2 As String
If a = "p" then
hej2 = "mitt meddelande här"
Else
hej2 = "hejdå"
End If
[/code]
Du kan ju göra på flera sätt, du behöver absolut inte en frågesträng.
(missförstod jag dig?)
/m
edit... pratar vi om tex. en txt-fil nu eller en code-behind?Sv: Ersätta en viss rad
Om man skulle ha en TXT-FIL med det där innehållet, KAN jag med hjälp av system.io eller annat namespace ändra en viss rad i en fil?Sv: Ersätta en viss rad
Om man skulle ha en TXT-FIL med det där innehållet, KAN jag med hjälp av system.io eller annat namespace ändra en viss rad i en fil?Sv: Ersätta en viss rad
Har du överhuvudtaget läst något om System.IO sedan ditt förra inlägg om fileditering?Sv: Ersätta en viss rad
Sv: Ersätta en viss rad
msdn.microsoft.com
Sökord: System.IO .net
Resultat: http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/cpref/html/frlrfSystemIO.aspSv: Ersätta en viss rad
Sv: Ersätta en viss rad
Streamreader kan t.ex. läsa en textfil rad för rad så att man kan hitta vilken rad man söker. Streamwriter kan skriva rader till en textfil.
När du kan grunderna i programmering och grunderna i .NET så kan du hitta lösningar när du vet vad olika klasser och namnrymder har för funktion.Sv: Ersätta en viss rad
Om jag vill skriva över en viss rad i en viss fil, är det fortfarande SteamWriter som gäller?