Hej! Du kan ta reda på och sätta tab-index så att enterknappen blir den första. I en UCT kan du alltså ta alla kontroller och sätta dess index till text 100, 101, 102 osv - då kommer de andra kontrollerna på sidan att ha lägre värden per default. Lite extra info... Hej!default enter-knapp
Jag brukar använda mig av en default enter-knapp vilket fungerar bra.
MEN.... denna slutar fungera när jag lägger in en user control på sidan. Istället blir det en av knapparna i user controlen som "klickas" vid enter.
Har någon antingen något förslag på hur man får tillbaka default enter-knappen till huvudsidan alternativt om det finns någon inställning så att ingen knapp (som inte har fokus) "klickas" vid enter-tryckning.
Stort tack!
Mvh, AnnaSv: default enter-knapp
Sen kan du i body-taggen också med javascript ange att en viss knapp eller kontroll skall ha focus.Sv: default enter-knapp
i Asp .Net 2.0 kommer detta vara möjligt på kontrollnivå.
Mvh JohanSv: default enter-knapp
Det lät ju som en jättebra idé! Men jag får den inte att funka. :-(
Jag har satt tabindex från 0 och uppåt på aspx-sidan (där enterknappen då fått 0).
I usercontrolen har jag satt tabindexen från 100 och uppåt.
Men ändå när man klickar enter så hamnar man i usercontrolen som är en meny och detta innebär ju då att man far iväg till en annan sida, vilket kan vara mycket förvirrande....
Det är väl inget annat än tabindex man måste sätta för att få det att fungera?
Angående javascriptet så kanske jag ska prova det men jag har provat att använda följande alternativa kod:
Page.RegisterHiddenField("__EVENTTARGET", "btnLogin") i codebehinden, vilket funkar utmärkt så länge jag inte använder mig av user controls.
Har du något java script exempel på en default enter-button?
Mvh, Anna