Om jag vill se om en besökare till en domän går in via .com eller .se, finns det en smidig lösning för detta? Jag antar att jag kan läsa i det som står i adressfältet, men ASP.NET kanske har andra funktioner för detta? Jag tror du kan kolla detta genom att på den sidan surfaren kommer till kontrollerar Request.UrlReferrer för att finna vilken adress som var den adress man kom till precis före man kommer in till din domän. Vad skall du ha det till? Domänen hanteras av ett webbhotell, och jag tror inte att jag kan peka om domänenerna. Tänkte att det skulle vara svenskt språk om man gick in via .se, och engelskt via .com. Du skall inte göra som pellesoft gör då, dvs kolla vad webbläsaren är inställd på för primärt språk? Menar du att du har två domännamn kopplade till samma webbhotell, dvs minsajt.com och minsajt.se? Allvarligt talat så tycker jag att det är en skitkass idé, varför inte gå på inställningarna i browsern precis som pelle säger. Många stora företag har ingen .se adress och en del som kommer från .se kanske inte läser svenska. Om jag förstod de tidigare inläggen rätt så handlar det om att han själv har två domäner och han vill att om man går till hanssajt.com skall den vara på engelska och hanssajt.se ska vara svenska. äh, jag misstolkade det... jag trodde det handlade om vara användaren kom ifrån.... Alltså om användaren kom från en .se domän skulle det vara svenskt språk... Precis som några redan har förklarat har jag två domäner, sammanamn.se och sammanamn.com. Om man går in via .se ska det bli svenskt språk, och .com så ska det bli engelskt.Om besökaren kommer från .se eller .com?
Sv: Om besökaren kommer från .se eller .com?
Är man redan på domänen så fångar du adressen från föregående sida inne på din webb.Sv: Om besökaren kommer från .se eller .com?
För diu kan via IIS peka till olika sidro baserat på om det är .se eller .com om det är ditt mål?
Mvh JohanSv: Om besökaren kommer från .se eller .com?
I så fall är det inga problem.
I din Session_Start eller i din default.aspx kan du lägga en koll på det domännamn som skrivits in.
Jag använder följande för en av mina kunder.
<code>
If InStr(Request.Url.AbsoluteUri, ".se") Then
Response.Redirect("setlanguage.aspx?id=1")
Else
Response.Redirect("setlanguage.aspx?id=2")
End If
</code>Sv: Om besökaren kommer från .se eller .com?
Man skall inte försöka bestämma så mycket för användarna, det blir bara irriterande för de som blir lidande.
EDIT: jag misstolkade frågan men jag låter detta vara kvar som bevis på att även solen har fläckar :-PSv: Om besökaren kommer från .se eller .com?
Om jag har missförstått, vilket jag reserverade mig för, så funkar inte min lösning.
Att gå efter inställningarna i browsern är en bra idé, men det är aldrig fel att ha flera olika lösningar att välja på. Det handlar ofta om vad kunden vill ha. I mitt fall så handlar det om ett internationellt företag där alla länders företag samlats på en webbserver. Flera av länderna har egna domäner och vill därför att om man har skrivit in deras domännamn så SKA man hamna på deras sajt, detta av flera anledningar som är irrelevanta här.
Så om idéen är skitkass eller inte beror på sammanhanget.Sv: Om besökaren kommer från .se eller .com?
Sorry, får skylla på att jag är sjuk ;-)Sv: Om besökaren kommer från .se eller .com?
På pellesoft.se kan jag förstå att du använder browserns språkinställning, Pelle, eftersom du bara har .se-domänen, men när jag nu har båda domänerna känns det som en bättre lösning att kolla vad användaren gick in på. Engelskspråkiga går ju oftast in på .com, tex.
Tack allihop!