Hej! Spontant skulle jag säga - du har norton firewall och har scriptblocking på din dator, alternativt tillåter inte cookies att skrivas. En session är samma sak som en cookie och således beter sig lika. Har du sp2 och xp så kan det även vara där det spökar (dock osäker). Sofia, Är den inte skiftlägeskänslig också ? XAdjo... Hej! Sofia: Hej! Sofia, NSQUARD2.. XAdjo Hej Johan! Vilken brandvägg kör du med? Hej! Jaha. ... :-) Som sagt - absolut värt att i alla fall prova att stänga av den och se om den kan vara boven i dramat. Jepp - funkar kalas utan ZoneAlarm. Skrota, skrota skrota....................! Vill du pröva en annan brandvägg rekommenderas Sygate Personal Firewall Standard: http://smb.sygate.com/products/spf_standard.htmSessionsvariablerna är tomma...?
Jag har en adminsida som kollar om session("username") är tomt och i såna fall skickas de till en inloggningssida.
På den kollas om angivet lösenord och anävndarnamn existerar och matchar varandra och om så är fallet sätts session("username") till användarnamnet och en response.redirect till adminsidan sker.
Men när adminsidan kollar session("username") så är den tom i alla fall..............?
Har jag lyckats pilla på någon inställning som gör att sessionsvariablerna töms eller vad?
Mvh, SofiaSv: Sessionsvariablerna är tomma...?
Sv: Sessionsvariablerna är tomma...?
Mitt tips är att du kör FormsAuthentication så slipper du denna hantering. (Om du kör ASP .Net)
Sedan bör din Session finnas om du sätter den:
Session("username") = "något"
if(session("username") = "något") then
kolla om du stavat rätt. Ibland kan man råka göra lite dumma saker.
Kolla även om du kan få ut ett sessions id.
Mvh JohanSv: Sessionsvariablerna är tomma...?
Kolla stora och små BokStäver...
/JohanSv: Sessionsvariablerna är tomma...?
Bara under C# inte VB .Net
Fast o andra sidan vet jag ju inte vilket språk som nyttjas.
Den tanken slog mig också men jag har kollat det och stora och små bokstäver stämmer överens.
Tror kanske på förslaget om brandvägg som stoppar cookies. Ska kolla det senare, har inte tillgång till den datorn just nu.
Tack ändå!
Mvh,
Sofia
Om du använder Redirect på detta sätt:
Response.Redirect(page)
Så kan din session bli tom. Detta pågrund av hur Redirect och Session arbetar.
När du skapar en session så kommer ASP.Net sätta en cookie (detta vet du säkert redan). Denna cookie kommer att finnas så länge server sessionen och client cookien inte har utgått. ASP.Net använder sig av cookien för att hitta rätt session.
Response.Redirect kommer att stoppa utförandet av sidan (avslutar tråden) vilket ofta leder till att session "token" försvinner. Detta leder till varför du inte får tag i din session efter en Redirect.
För att lösa detta problem så skriver du istället:
Response.Redirect(page, false)
Men som Johan nämnde så tycker jag att du ska använda FormsAuthentication.
/Fredrik Normén NSQUARED2
http://fredrik.nsquared2.comSv: Sessionsvariablerna är tomma...?
Det konstiga är att det har fungerat kalasbra under helt utvecklingen av applikationen, helt plötsligt så händer detta att den tappar värdet av sessions-variabeln. Jag har heller inte gjort några ändringar som ska påverka detta.
Därför tror jag (kan tyvärr inte kolla detta nu) att det har med brandväggen att göra då jag precis har installerat en ny sådan. Dock kan det ju ändå vara värt att istället använda FormsAuthentication för att garanterat slippa sånt här.
Stort tack!
Ser inte hur en bradnvägg skall hindre din Header att transportera Sessions id samt cookie data.
En Session är ett värde som finns under din Session på WebServern. När du går mot din sida kommer Http Headern innehålla info om Sessionens ID på så sätt kan WebServern få tag i just ditt sessions värde. Denna Header stryper inte en vanlig Firewall. Och en vanlig Firewall hindrar inte heller cookies från att skapas. Har du testat att skriva ut Sessions IDt?
Är du säker ?
Session("UserName")
Session("username")
menar jag, kan väl inte vara språkberoende ?
Sitter så till att jag inte kan kontrollera....
/JohanSv: Sessionsvariablerna är tomma...?
Jo jag är säker.
<code>
Session("Test") = "Testar lite"
Response.Write(Session("Test") & "Sesstion med key Test <br>")
Response.Write(Session("test") & "Session med key test <br>")
</code>
Ger samma svar. Testar lite, VB .Net tar inte hänsyn till Versaler o gemener som olika ting.
Det var Pelle Js teori om brandvägg som jag tyckte kunde stämma in eftersom det var efter installationen av denna som det slutade att fungera.
Mvh,
SofiaSv: Sessionsvariablerna är tomma...?
För de är lite olika i sätten.
ZoneAlarm.
Men som sagt - jag har inte testat om teorin om brandvägg stämmer eller inte. Det vara bara något jag tyckte kunde passa in tidsmässigt.
När jag kommer hem ikväll ska jag för säkerhets skull prova att stänga ner den och köra webapplikationen utan brandvägg.
Mvh,
SofiaSv: Sessionsvariablerna är tomma...?
Mm ZoneAlarm är en riktig plåga i sig självt :-) Så det förvånar mig inte om den sabbar dina headers.
Något du dock kan stänga av. Men jag kan inte hur då jag inte använder "i mina ögon - Skiten"
Återkommer med info om huruvida ZoneAlarm även kan användas för att sabba för webutvecklare.