Hej! Om du gör så riskerar du att radbryta mitt i ett ord. Men om det är så att texten, som skall visas på sidan, en gång har matats in i en textbox i ett formulär, då vill jag behålla de radbyten som har matats in men även på sidan där texten skall visas vill jag radbyta efter ca 50 tecken....... Om jag förstod dig rätt så kan du göra så här Du kan även använda VBCrlf (tror det var det) men Environment.NewLine är det man ska använda (eller vad man nu ska säga...) Jo jag var inloggad! Kanske är tjatig, men varför? <br> vill jag ha av layoutmässig synpunkt. jag kan ju styra det lite senare och kolla så att jag inte byter rad mitt i ett ord....... Fixa går ju, det är bara att använda StringBuilder och plocka 50 tecken i taget så länge det finns fler än 50 tecken kvar i ursprungssträngen.Lägga in
Om jag vill lägga in t.ex. en <br> tagg i en sträng för var 50:e bokstav i strängen, hur gör man då?
Loopar man eller nåt.
Jag försöker nämligen visa en text ifrån MYSQL databas lite snyggare på en asp.net sida. Så istället för att texten visas i en lång rad vill jag se den med några <br> i htmltexten.........
HJÄLP!
MVH magnatSv: Lägga in
Min rekommendation är att du lägger in en tabell eller en Label med bestämd bredd i din sida och sedan stoppar du in texten i den. Då kommer texten automatiskt att radbrytas och du får en bättre koll på sidans layout.Sv: Lägga in
Sv: Lägga in
(vb.net)
Function RadBr(ByVal Text As String) As String
Text = Text.Replace(Environment.NewLine, "<br/>")
Return Text
End Function ' RadBr
' anropa (med container.datitem) :
<%# RadBr(DataBinder.Eval(Container.DataItem, "DinKolumn")) %>
(har det stressigt, men tror det ser rätt ut)
/m
Sv: Lägga in
Sätt tråden som löst.
/red.
Såg att du inte var inloggad / medlem när du skapade tråden så du kan inte sätta tråden som löst.Sv: Lägga in
Tack ändå!
Det e väl nästan löst.....vill fortfarande lägga in ett <br> va r50:e tecken , hur gör jag?Sv: Lägga in
Jag förstår inte riktigt syftet att du vill ha en br efter var 50:e tecken. Jag förstår att du vill ha en snyggare layout men varför lägger du inte texten i en table eller label med bestämd bredd?
Om du lägger en br efter var 50:e tecken så kommer du få radbrytningar mitt i orden.
Ur ren design och layoutmässig synpunkt så är det än väldigt dålig lösning.Sv: Lägga in
skall försöka förklara lite mer sen....... om det inte går att fixa!Sv: Lägga in
Men, jag är väldigt intresserad av de layoutmässiga synpunkterna som skulle göra detta nödvändigt, istället för att begränsa ytan som texten skall visas på.
Du kommer aldrig kunna styra så att radbrytningen aldrig bryter mitt i ord, om du inte kollar tecken för tecken och backar till senaste blanksteg innan du sätter BR.
Allt är ändå i mina ögon helt onödigt arbete eftersom en table eller Label med bestämd bredd automatiskt sköter detta.