Hej! Har en fråga angående om datagrid. Om du använder dig av TemplateColumns så kan du skapa egna funktioner som du kan anropa kan man använda templates på vissa kolumner av datagriden? Jag kör normalt inga templates så jag vet inte riktig hur det fungerar. ja visst, det är precis så du gör. Kolla under egenskaperna för din DataGrid -> Columns så ser du att du kan lägga till en typ av kolumn som heter just template columnDatagrid fråga
Det är så att jag läser data från en databas med en datareader. informationen kopplas till en datagrid.
Det är så att jag vill kunna göra lite beräkningar först med dessa data och sätta in dem nya data i datagriden. Finns det nån tips om hur jag kan påverka värdet just i en cell och kolumn?
Jag har provat med:
e.Item.Cells(5).Text = 3
i en event handler, men då blir hela kolumnen "3", även kolumnrubriken blir det.
Hur kan jag påverka enbart en cell utan att påverka rubriken med?
Jag vill helst göra beräkningar med värden från datareadern som jag sedan slänger in i datagriden.
Tack i förhand!
Jobbar förresten med VS.NET, ASP.NET, VB.NET =)
MVH
TonySv: Datagrid fråga
<code>
.aspx
...
<asp:templatecolumn headertext="ProductID">
<itemtemplate>
<asp:Label runat="server" Text='<%# MyNiftyFunction(DataBinder.Eval(Container, "DataItem.ProductID")) %>'>
</asp:label>
</itemtemplate>
</asp:templatecolumn>
...
.cs
public string MyNiftyFunction(int productID){
return "HelloWorld";
}
</code>Sv: Datagrid fråga
Sv: Datagrid fråga