Jag kör en Accessdatabas, och när jag skriver Connectionsträngen anger jag data source i form av en nätverkssökväg. Troligen är fältet ID ett reserverat namn. Testa att byta fältnamnet på din tabell till något annat. Du hade rätt!Problem med ADO.NET!
Problemet uppstår när jag ska hämta data med formatet räknare ur databasen. Kolumnen ID heter ID, om det spelar någon roll. Jag kan hämta strängkolumner, men inte ID. Lite beroende på vad jag väljer får hämtningstyp (.GetString, .GetInt32, .Get... etcetc) får jag lite olika felmeddelanden. Här är några:
Med dbRead.GetInt32(0):
Exception Details: System.FormatException: Input string was not in a correct format.
Med dbRead.GetString(0):
Exception Details: System.InvalidCastException: The data value could not be converted for reasons other than sign mismatch or data overflow. For example, the data was corrupted in the data store but the row was still retrievable.
Med dbRead.GetFieldType(0): (Tänkte att jag skulle kolla vilken kolumntyp det var)
Exception Details: System.FormatException: Input string was not in a correct format.
Vad kan felet vara?Sv: Problem med ADO.NET!
Sv: Problem med ADO.NET!
Taskigt av VS-programmerarna att sätta ID reserverat i VS.NET, då det är standardnamn på räknare i Access.
Tack för hjälpen!