Det finns så många olika sätt att göra saker i ASP.NET. Till exempel ADO.NET: Posten är väl inte direkt onödig, men att svara på dina frågor kröver flera böcker och tankar idéer och frågor för att ge ett bra svar. Till att börja med kan man säga att du skall använda dig av datakontrollerna, inte själv generera dina rader .. Det är onödigt Okej, tack båda två.Djungel med ADO.NET och ASP.NET... !?
Det går att likna vanlig ASP nästan exakt, men det går också att skriva kod i codebehind-filen som lägger till koden medhjälp av .InnerHTML i DIVs. Vilket föredrar ni? Finns det andra sätt som är bättre?
Hur ska en ASP.NET-sida se ut för att vara proffsigt designad/kodad? Massor av UserControls? Hur är det med SQL-injektions i ASP.NET? Att säkerheten är förbättrad vet jag, men jag vet inte om jag behöver göra på något speciellt sätt för att kunna utnyttja den förbättrade säkerheten.
Det jag mest undrar är väl egentligen hur ni proffisionella kodare använder ADO.NET?
Jag undrar också hur ni ser på sidor som tex enbart ser snygga ut i Internet Explorer?
(Ursäkta om detta är en onödig post)Sv: Djungel med ADO.NET och ASP.NET... !?
Kan ge ett tips, det är kraven som kunden sätter som bestämmer hur din applikation måste byggas. Det finns egentligen inget "det korrekta sättet" utan det bestäms av kraven.
Mitt tips är att du letar upp Patterns & Practises på MS sida och läser dem du finner intressanta, de kan ge en rad svar på dina frågor. Även MS Applikations block kommer ge dig svar på en del gällande ADO .Net, särskilt Data Access blocket.
Sedan kan du läsa om ADO .Net för att se när det är lönt att ha DataSet eller DataReaders. Hur sidorna skall fomrmas får du bestämma själv efter vad kund kräver. Så det finns inget direkt bra svar att ge där.
Mvh JohanSv: Djungel med ADO.NET och ASP.NET... !?
Där finns En datagrid med mycket färdig funktionalitet, datalist mde lite mindre färdig och data repeater med nästan ingen funktionalitet.
Dessa skall man använda.
Vill man bara presentera enstaka fält så gör man det genom att skirva mot kontroller.
Hela ideen med asp.net är att undvika att generera ngt själv, utan nyttja de kontroller som finns.
En annan sak med asp.net är att man bör ha sin kod i codebehind för att separera kod och innehåll, det brukar underlätta vid underhåll av applikationen.Sv: Djungel med ADO.NET och ASP.NET... !?
Jag får helt enkelt ta och läsa in mig lite mer :)