Hur gör jag beräkning smidgast ? Per, Här kommer lite mera specifikt:Beräkning, ändring dataset sql
Jag hämtar data från flera tabller som jag sätter ihop via realtion och fyller ett dataset, så lång inga problem. sedan behöver jag en ny column, där data har hämtas från andra tabller och ska beräknas.
Är det möjligt att skapa en ny kolum i datasetet, göra beräkningen och skriva ned hela dataset i en ny tablell i sql?
Hur hämtar jag data smidigast från dataset och gör beräkningar, (förslag till kod i VB)
Det som jag själv tror är lättast måste vara att jag hämtar data rad för rad i en loop och skriver ner dom nya beräkningarn rad för rad direkt till Sql.
Tacksam för tips !Sv: Beräkning, ändring dataset sql
Nädu.. lite mer specifik än så får du nog vara om du vill få svar. Hur du skall göra beror självklart på vad du skall beräkna och hur du skall beräkna. Du kan alltid använda <b>For Each</b> iterationer över dina <b>DataTable</b> objekt i ditt <b>DataSet</b> har du relationer kan du även använda <b>GetChildRows</b> för att hämta relaterad information från en relation för den aktiva raden.
Vidare kan du använda dig av en <b>DataView</b> för att filtrera information från en tabell med hjälp av <b>RowFilter</b> proptertyn, samt sortera med hjälp av </b>Sort</b> propertyn (båda finns på dataview klassen).
Vidare kan du skapa nya kolumner med hjälp av <b>DataColumn</b> klassen som du lägger till en tabell. Med hjälp av den kan du sätta <b>Expression</b> propertyn för att genomföra beräkningar inom datatabellen. Du har även tillgång till <b>Compute</b> metoden på <b>DataTabel</b> klassen för att genomföra liknande saker, samt aggregerade funktioner.
Men som sakt hur du skall göra beror helt och hållet på vad du vill beräkna, hur informationen ser ut i rådata samt hur du vill att det skall presenteras.
För att stoppa tillbaka det till din databas får du snällt iterera över resultatet och och stoppa in rad för rad, då givevis med en paramtriserat sql-sats med hjälp av t.ex <b>SqlCommand</b> klassen och en stored procedure, för bästa säkerhet och prestanda =)Sv: Beräkning, ändring dataset sql
Jag hämtar data från SQL, behöver göra beräkning genom att hämta data från en annan tabell,
sedan ska helt enkelt data som har hämtas och den nya beräknade datan läggas in i en ny tablell.
Sedan beroende vad som hämtas i första tablellen, så ska olika data för beräkning hämtas i den andra tabellen. och sedan skrivas allt ner i en ny tablell.
Ingen data behövs visas i någon datagrid eller likande
Om jag skapar en tabell och lägger till nya rader med datarow, hur skriver jag ner all data som ligger i tabellen, går det skriva ner all data på en gång till SQL?